Sökning: "Adhd extra anpassningar"

Visar resultat 6 - 10 av 21 uppsatser innehållade orden Adhd extra anpassningar.

  1. 6. DET HANDLAR OM FÖRSTÅELSE : Kvinnor med ADHD och lärare berättar om skolsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Marie Holmström; Linda Olsson; [2022]
    Nyckelord :specialpedagogiska perspektiv; kasam; relationer; stöd; anpassningar;

    Sammanfattning : Skollagen (SFS 2010:800) beskriver skolans kompensatoriska uppdrag på så sätt att alla elever har rätt till likvärdig utbildning och stöd. Trots detta rapporteras om att flickor inte erbjuds individanpassat stöd i samma utsträckning som pojkar. LÄS MER

  2. 7. ADHD ur ett genusperspektiv - en studie om lärares och specialpedagogers perspektiv mellan flickor och pojkar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Anastasia Dariou; Lovisa Engberg; [2022]
    Nyckelord :ADHD; genus; samhällets normer; extra anpassningar; särskilt stöd; lärare specialpedagoger;

    Sammanfattning : Den här studien analyserar kunskaper som lärare och specialpedagoger besitter om könsskillnader och hur de påverkar diagnosen ADHD. Studien visar att lärare och specialpedagoger har god kunskap när det gäller att bemöta elever med ADHD under skoltid, samt stödinsatser utifrån individens behov. LÄS MER

  3. 8. Du sköna nya era – det måste inte vara text. : En intervjustudie om hur samhällskunskapslärare integrerar specialpedagogik och multimodala verktyg i undervisningen. 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Leo Aldeland; [2022]
    Nyckelord :Extra adaptations; compensatory assignment; special education; social studies; semiotic impressions; KASAM; Extra anpassningar; kompensatoriska uppdraget; specialpedagogik; samhällskunskap; semiotiska intryck; KASAM;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en undersökning som har i syfte att öka kunskapen kring hursamhällskunskapslärare arbetar med specialpedagogik. Där forskningsfrågorna berör vilka extra anpassningar och specialpedagogiska åtgärder lärarna tillämpar i sin undervisning. LÄS MER

  4. 9. Längst fram i klassrummet : En systematisk litteraturstudie av forskning om erfarenheter av ordinarie och särskild undervisning bland grundskollärare och elever md ADHD

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Maha Mohamed; [2021]
    Nyckelord :lärare; erfarenheter; ADHD; inkludering; undervisning; kvalitativ;

    Sammanfattning : Olika lärare har skilda uppfattningar om hur elever med neuropsykiatriska funktionshinder i form av t ex ADHD och Aspergers syndrom bör undervisas i grundskolan. En fundamental fråga gällande grundskoleelever med neuropsykiatriska funktionshinder är om de bör ges särskild undervisning i mindre klasser eller inkluderas i större klasser i ordinarie undervisning. LÄS MER

  5. 10. "Hjälper man en hjälper man alla" : En kvalitativ studie om hur musiklärare upplever hur elever med adhd ellerautismspektrumdiagnos fungerar i musikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Johansson Malin; [2021]
    Nyckelord :ADHD; autism; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning; musikundervisning; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Abstract Denna kvalitativa studie undersöker hur musiklärare upplever att elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar fungerar i musikundervisningen. Syftet är att hitta verktyg för att kunna öka trivseln och inlärningen i musikundervisningen för elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. LÄS MER