Sökning: "Adhd medicinering"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden Adhd medicinering.

  1. 1. Kondition och skärmtid hos ungdomar med ADHD : Samband mellan skärmtid och kondition hos ungdomar med och utan ADHD

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Maja Bråthen Krstic; Said Difoullous; [2023]
    Nyckelord :ADHD; skärmtid; Vo2max;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar | Undersöka sambandet mellan kardiovaskulär kondition och skärmtid, samt undersöka skillnader i kardiovaskulär kondition samt skärmtid hos ungdomar med Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) och hur det skiljer sig från ungdomar utan ADHD. Frågeställningar: 1. LÄS MER

  2. 2. De bortglömda flickornas röster : En kvalitativ studie om kvinnors upplevelser av att leva med diagnosen ADHD

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Chila Mohammed Amin; Michall Hussain; [2022]
    Nyckelord :ADHD; kvinnor; stigma;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på kvinnors upplevelser av att leva med diagnosen ADHD. Tidigare forskning har visat att flickor och kvinnor med ADHD ofta har dolda symtom som gör att de blir förbisedda och utan diagnos under en längre tid, som i sin tur leder till en rad konsekvenser. LÄS MER

  3. 3. Längst fram i klassrummet : En systematisk litteraturstudie av forskning om erfarenheter av ordinarie och särskild undervisning bland grundskollärare och elever md ADHD

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Maha Mohamed; [2021]
    Nyckelord :lärare; erfarenheter; ADHD; inkludering; undervisning; kvalitativ;

    Sammanfattning : Olika lärare har skilda uppfattningar om hur elever med neuropsykiatriska funktionshinder i form av t ex ADHD och Aspergers syndrom bör undervisas i grundskolan. En fundamental fråga gällande grundskoleelever med neuropsykiatriska funktionshinder är om de bör ges särskild undervisning i mindre klasser eller inkluderas i större klasser i ordinarie undervisning. LÄS MER

  4. 4. Behandling och bemötande av barn och ungdomar diagnostiserade med ADHD : Med placering på HVB-hem

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Sandra Sandqvist; Emmelie Bengtsson; [2021]
    Nyckelord :ADHD; adolescents; behaviour; children; employer’s formal education; Foucault; Goffman; individual treatment; institution; medication; residential care; treatment.; ADHD; NPF; HVB- hem; bemötande; behandling institutioner; unga; barn; utbildning; kunskap; kompetens; MI; KBT; Lågaffektivt; medicinering; individanpassning; Foucault; Goffman.;

    Sammanfattning : Title: Behaviour towards and treatment of children and adolescents diagnosed with ADHD: In residential care. This bachelor thesis studies the tension between an institution focused on a form of residential care of children and adolescents, which is called HVB- home and the opportunity to individualize the treatment and behaviour towards the child or adolescent. LÄS MER

  5. 5. Skolsituationen för barn med Autism och ADHD : Ur ett föräldrarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Carolina Almeborg; Jessica Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Autism; ADHD; neurodevelopmental disorders; school; teachers; knowledge; Autism; ADHD; NPF; skola; lärare; kunskap;

    Sammanfattning : Skolvägran hos barn med autism är vanligare än hos neurotypiska barn (Munkhaugen et al.,2017) och barn med ADHD riskerar att inte nå godkänt betyg i skolan (Jangmo et al., 2019). Lärares bristande kunskaper om NPF samt otillräckliga anpassningar i skolan har lyfts somorsaker till detta (Anderson, 2020). LÄS MER