Sökning: "Administration av information"

Visar resultat 1 - 5 av 669 uppsatser innehållade orden Administration av information.

  1. 1. VEMS IDÉ VAR DET EGENTLIGEN? En statistisk analys av kommunala tjänstemäns inflytande i beslutsfattandet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Knut Wistbacka; [2024-01-24]
    Nyckelord :Politics administration dichotomy; Accountability; Policymaking;

    Sammanfattning : This study explores the relationship between politicians and civil servants in public administration, focusing on the alleged information advantage of civil servants and its impact on decision-making. Historically, there have been concerns about the potential for civil servants to exploit their knowledge advantage over politicians. LÄS MER

  2. 2. Medarbetarnas förståelse – avgörande för framgångsrika förändringar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Eva-Lisa Blom; Victor Hildesson; [2024]
    Nyckelord :change process; communication; leadership; feedback; employee perspective; resistance to change; förändringsprocess; kommunikation; ledarskap; feedback; medarbetarperspektiv; motstånd till förändring;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Medarbetarnas förståelse – avgörande för framgångsrika förändringar Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Eva-Lisa Blom och Victor Hildesson Handledare: Emilia Kvarnström Datum: 2024 – januari Syfte: Syftet med studien är att öka förståelsen för hur medarbetare upplever en förändringsprocess på arbetsplatsen. Med fokus på kommunikation, ledarskap och medarbetarnas möjlighet till att komma med feedback, förväntas studien ge svar på hur dessa faktorer påverkar medarbetarnas upplevelse av förändringen, och hur brister i dessa kan skapa motstånd. LÄS MER

  3. 3. Konsumenters Respons på Etiska Skandaler: En Undersökning av Varumärkesbild och Köpavsikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Busara Surapee; William von Sicard; [2024]
    Nyckelord :Ethical scandals; Consumer behavior; Brand image; Purchase intention; Severity of the scandal; Etiska skandaler; Konsumentbeteende; Varumärkesbild; Köpavsikt; Allvarlighetsgrad på skandalen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Konsumenters Respons på Etiska Skandaler: En Undersökning av Varumärkesbild och Köpavsikt. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Busara Surapee och William von Sicard Handledare: Katarina Arbin Datum: 2024 – januari Syfte: Syftet med denna studie är att belysa etiska skandalers påverkan på konsumenternas köpavsikt och varumärkesuppfattningar. LÄS MER

  4. 4. Järnvägens underhåll på Södra stambanan då och nu - (Alvesta - Nässjö)

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Trafik och väg

    Författare :Motaz Alharidi; Mutassim Zuod; [2024]
    Nyckelord :Underhåll; järnväg; Norra stambanan; Alvesta; Nässjö; BAP; BUP; JNB; TRANS; vita tider; beställaren; infrastrukturförvaltare; järnvägsföretag; R-mängder reglerbar mängd ; OR-mängder oreglerad mängd .; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Rapporten fokuserar på underhållsarbetet på sträckan Alvesta – Nässjö som ingår i Södra stambanan. I rapporten jämförs två stora verksamheter, nämligen det gamla Banverket samt dagens Trafikverket och det beskrivs även hur dessa två myndigheter arbetade med underhåll under sina respektive tider. LÄS MER

  5. 5. “DET ÄR EN UTOPI ATT TRO ATT ALLA BARA ÄR PÅ TÅGET OCH SJUNGER JA TILL ALLTING.” En kvalitativ intervjustudie om socialchefers erfarenheter av konflikter mellan det politiska styret, verksamheten och externa aktörer.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Dominique Lussenburg; Jakob Ivarsson; [2023-01-02]
    Nyckelord :domänteori; förvaltning; konflikter; samverkan; tillitsbaserad styrning; domain theory; management; conflicts; cooperation; trust-based governance;

    Sammanfattning : Leading a social service organization can be a challenging task. Within social services administrations there are three levels whose widely different perspectives make communication and relationships within social services administrations difficult, as well as creating room for misunderstandings and disagreements. LÄS MER