Sökning: "Aesthetic learning process"
Visar resultat 11 - 15 av 74 uppsatser innehållade orden Aesthetic learning process.
11. Estetiska lärprocesser i svenskundervisningen : En empirisk studie utifrån ett lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka estetiska lärprocesser i svenskundervisningen årskurserna F–3. Teorin som ligger till grund för studien är det sociokulturella perspektivet där mediering, medierande redskap, internalisering och appropriering är centrala begrepp. LÄS MER
12. Vikten av den estetiska lärprocessen bild i engelskämnet : grundskollärares undervisningsstrategier och erfarenheter
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : I vårt examensarbete är vi intresserade av att lyfta fram effekterna i engelskämnet som framkommer vid användning av de estetiska lärprocesserna. Tidigare forskning om musik, sång och drama som undervisningsstrategier visar på positiva effekter på elevers språkutveckling i engelska. LÄS MER
13. Estetiska lärprocesser i ämnet svenska : Ett lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med ökad kunskap om hur lärare som undervisar i årskurs F-3, ser på och använder sig av estetiska lärprocesser i ämnet svenska. Hur begreppet definieras, hur det används i klassrummet samt vilka utmaningar som möjligen kan återfinnas i det estetiska arbetet skildras därför. LÄS MER
14. Språktillägnan genom dans : Intervjustudie av lärare om metoden Dansa en bok
M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktikSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka grundskollärares upplevelser och uppfattningar av språktillägnandemetoden Dansa en bok. Fokus har varit att få höra lärarnas beskrivning av metoden, vilka didaktiska drag som synliggjorts, vad dans som form kan bidra med i lärande av annat ämne och hur lärarna upplever elevers språktillägnan vid användningen av Dansa en bok-metoden. LÄS MER
15. Musik och samhällsdidaktik : En intervjustudie om gymnasielevers upplevelse av musik i samhällskunskapsundervisningen
Magister-uppsats, Jönköping University/HLK, Ämnesforskning; Jönköping University/Didaktik i Samhällsämnena; Jönköping University/HLK, Skolnära forskningSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka gymnasielevers upplevelse av musik och låttexter som ett didaktiskt redskap inom ramen för samhällskunskapsämnet. Studien avser också att öka förstå- elsen för de faktorer som påverkar elevernas upplevelse av detta didaktiska redskap, samt deras upplevelse av estetiska läroprocesser på gymnasienivå. LÄS MER