Sökning: "Aesthetic learning process"

Visar resultat 11 - 15 av 74 uppsatser innehållade orden Aesthetic learning process.

  1. 11. Estetiska lärprocesser i svenskundervisningen : En empirisk studie utifrån ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Amelie Nevrup; Sofia Watanen; [2022]
    Nyckelord :Aesthetic learning process; primary school; teacher perspective; aesthetic forms of expression; Swedish language teaching; qualification; Estetisk lärprocess; lågstadiet; lärarperspektiv; estetiska uttrycksformer; svenskundervisning; kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka estetiska lärprocesser i svenskundervisningen årskurserna F–3. Teorin som ligger till grund för studien är det sociokulturella perspektivet där mediering, medierande redskap, internalisering och appropriering är centrala begrepp. LÄS MER

  2. 12. Vikten av den estetiska lärprocessen bild i engelskämnet : grundskollärares undervisningsstrategier och erfarenheter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Vergenja Shaker Berkhu; Elisabet Aronsson; [2021]
    Nyckelord :Elever i årskurs 1-6; språkutveckling; pedagogiska verktyg; estetiska lärprocesser; engelska; didaktik; undervisning; bild; musik och sång; drama; effekter; ordförråd; repetition; klassrumsklimat; motivation; undervisningsstrategier;

    Sammanfattning : I vårt examensarbete är vi intresserade av att lyfta fram effekterna i engelskämnet som framkommer vid användning av de estetiska lärprocesserna. Tidigare forskning om musik, sång och drama som undervisningsstrategier visar på positiva effekter på elevers språkutveckling i engelska. LÄS MER

  3. 13. Estetiska lärprocesser i ämnet svenska : Ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Johanna Håkansson Akyüz; [2021]
    Nyckelord :Aesthetic learning processes; challenges; teachers’ perceptions; the Swedish subject; working methods; Arbetsmetoder; estetiska lärprocesser; lärares uppfattningar; utmaningar; ämnet svenska;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med ökad kunskap om hur lärare som undervisar i årskurs F-3, ser på och använder sig av estetiska lärprocesser i ämnet svenska. Hur begreppet definieras, hur det används i klassrummet samt vilka utmaningar som möjligen kan återfinnas i det estetiska arbetet skildras därför. LÄS MER

  4. 14. Språktillägnan genom dans : Intervjustudie av lärare om metoden Dansa en bok

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Sophia Färlin-Månsson; [2021]
    Nyckelord :dance a book; learning through arts; art in education; dance; book; learning through dance; aesthetic learning process; dans; dansa; språk; språktillägnan; dansa en bok; estetiska lärprocesser; läsförståelse; kroppsligt lärande; läsa; bok; konstarter i pedagogiken;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka grundskollärares upplevelser och uppfattningar av språktillägnandemetoden Dansa en bok. Fokus har varit att få höra lärarnas beskrivning av metoden, vilka didaktiska drag som synliggjorts, vad dans som form kan bidra med i lärande av annat ämne och hur lärarna upplever elevers språktillägnan vid användningen av Dansa en bok-metoden. LÄS MER

  5. 15. Musik och samhällsdidaktik : En intervjustudie om gymnasielevers upplevelse av musik i samhällskunskapsundervisningen

    Magister-uppsats, Jönköping University/HLK, Ämnesforskning; Jönköping University/Didaktik i Samhällsämnena; Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Magnus Åhström; [2021]
    Nyckelord :Music; lyrics; aesthetic learning; teaching; social studies didactics; student s life- world; upper secondary school.; Musik; låttexter; estetiska läroprocesser; undervisning; samhällsdidaktik; elevens livsvärld; gymnasieskola.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka gymnasielevers upplevelse av musik och låttexter som ett didaktiskt redskap inom ramen för samhällskunskapsämnet. Studien avser också att öka förstå- elsen för de faktorer som påverkar elevernas upplevelse av detta didaktiska redskap, samt deras upplevelse av estetiska läroprocesser på gymnasienivå. LÄS MER