Sökning: "Affärskultur"
Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade ordet Affärskultur.
1. Svenska Modedesigners Upplevelser av Country-of-Origin : Utmaningar och Möjligheter Utomlands
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Svenska varumärken i allmänhet och svenska modevarumärken i synnerhet har en god ställning på den globala marknaden. Som en konsekvens av detta väljer flera svenska modeföretag att marknadsföra sina varumärken genom att betona sitt svenska ursprung. Detta är vad som inom marknadsföring benämns som Country-of-Origin. LÄS MER
2. Kulturella utmaningar vid internationella affärsrelationer : En kvalitativ studie som undersöker svenskars upplevelser av brasiliansk affärskultur
Kandidat-uppsats, Södertörns högskolaSammanfattning : International business relationships provide an opportunity for companies to expand and grow in foreign markets, however it is not always easy to collaborate and create long-term relationships with international partners when challenges arise along the way. The purpose of the study is to increase the understanding of cultural challenges in an international business relationship, with the following question; what cultural challenges do Swedes experience in their international business relationships with partners from Brazil and how can these cultural challenges be handled? This work has a theoretical frame of reference based on three theories: Hofstede's cultural dimensions, psychic distance and the network model. LÄS MER
3. Från väst till öst : En kvalitativ studie av affärskulturella utmaningar vid etablering av svenska företag i Kina
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : The purpose of this study is to gain an understanding of the business cultural challenges that arise when Swedish companies choose to enter the Chinese market. The study utilizes a qualitative approach, employing semi-structured interviews with five individuals who possess extensive experience working in China. LÄS MER
4. Geografisk expansion av startup företag med en digital produktplattform - En fallstudie på ett svenskt företag inom hantverkarbranschen
Master-uppsats, Lunds universitet/ProduktionsekonomiSammanfattning : Dagens utveckling inom digitalisering, tjänstefiering och globalisering erbjuder nya möjligheter för startup företag med digitala produktplattformar att tillämpa geografisk expansion. Examensarbetet applicerar teoretiska ramverk och modeller för att utreda en internationell marknadsutveckling av ett svenskt fallföretag som erbjuder digitala tjänster till hantverkarbranschen. LÄS MER
5. Kulturens inflytande på belöningssystem och motivation inom TQM-styrda organisationer i Japan och Sverige : En komparativ flerfallsstudie med ett interkulturellt angreppssätt
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Bakgrund och problemformulering: I den globala ekonomin blir servicekvalitet allt viktigare och företagen på den internationella konkurrensutsatta marknaden behöver erbjuda överlägsen service för att överleva. Kvaliteten på service är det som mäter prestationens utfall. LÄS MER