Sökning: "Affärsmöjligheter"

Visar resultat 1 - 5 av 156 uppsatser innehållade ordet Affärsmöjligheter.

  1. 1. Electric Leisure Boats: Enablers and Barriers : A case study of leisure boat manufacturers

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :FREDRIK IHRFELT; [2023]
    Nyckelord :Leisure boats; electric boats; electrification; technology management; innovation; industrial transformation; accelerators.; Fritidsbåtar; elbåtar; elektrificering; teknikledning; innovation; industriell transformation; påskyndare.;

    Sammanfattning : Combustion engines and fossil fuels have traditionally driven motor-powered leisure boats. Electrification is quickly transforming the transportation sector, but electric boats are rare. The primary drawback of the electric boat is the high production cost. LÄS MER

  2. 2. När förändringens vindar blåser : En kvalitativ studie om affärsmodellsinnovation pådrivet av den gröna samhällsomvandlingen

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Linda Morin; Maria Svensson; [2023]
    Nyckelord :Kvalitativ fallstudie; affärsmodellsinnovation; grön samhällsomvandling; effektuering;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka vilka möjligheter och utmaningar etablerade industriföretag ser gällande affärsmodellsinnovation ur ett effektueringsperspektiv, pådrivet av den rådande gröna samhällsomvandlingen i norra Sverige. Studien ämnar besvara följande forskningsfrågor: Vilka är de främsta möjligheterna till affärsmodellsinnovation pådrivet av den gröna samhällsomvandlingen? Vilka är de främsta utmaningarna för affärsmodellsinnovation pådrivet av den gröna samhällsomvandlingen? Studien genomfördes med hjälp av semistrukturerade intervjuer med tre delägare i ett etablerat industriföretag samt med två lokala affärsutvecklare. LÄS MER

  3. 3. The green and digital transition : A case study about the EU twin strategy and the perceptions of six large companies in Sweden

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Oskar Enocksson; [2023]
    Nyckelord :sustainability; digitalisation; EU twin strategy; socio-technical transitions; business; hållbarhet; digitalisering; EU:s tvillingstrategi; socioteknologiska övergångar; företag;

    Sammanfattning : Two of the global megatrends today are the green and digital transition. Climate change, loss of biodiversity, and an increasing scarcity of resources coincide with rapid technological development which is fundamentally altering societies. LÄS MER

  4. 4. Landsbygdsföretagen och den gröna omställningen : en studie om företagsutveckling på landsbygden

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Erik Haggarsson Lewis; Manne Rosén; [2023]
    Nyckelord :Entreprenörskap; landsbygdsentreprenörskap; kontext; inbäddning; landsbygdsutveckling; företagsutveckling; Entrepreneurship; rural entrepreneurship; context; embeddedness; rural development; corporate development;

    Sammanfattning : I Piteå står företagare inför stora förändringar. I samband med de omfattande investeringar som görs inom ramen av den gröna omställningen förändras de kontextuella faktorer som är avgörande för ruralt entreprenörskap, med andra ord företag som härstammar från platsen och anammar platsens unika resurser och som inte kan flyttas någon annanstans. LÄS MER

  5. 5. LUXURY-FASHION.com : Hur modeföretag skapar lyx med pixeln som byggsten

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Amanda Nord Lobos; Edvin Wincent; Samuel Martinez; [2023]
    Nyckelord :Luxury fashion; e-luxury; brand identity; cultural branding; brand management; Lyxmode; e-luxury; varumärkesidentitet; cultural branding; brand management;

    Sammanfattning : Modeindustrins lyxvarumärken har, trots sina avantgardistiska och flamboyanta förknippningar, ett varaktigt rykte om att vara konservativt inställda till förändringar av sina väletablerade affärsmodeller. Den digitala disruptionen som internets framfart innebar för modedetaljhandeln omfamnades likaså inte av lyxsegmentet förrän långt efter att resten av modeindustrin redan insett näthandelns enorma affärsmöjligheter. LÄS MER