Sökning: "Affärsmodell"

Visar resultat 1 - 5 av 342 uppsatser innehållade ordet Affärsmodell.

  1. 1. Värderingar och tankesätt gällande hållbart värdeskapande - En fallstudie om ledares uppfattning om ömsesidig påverkan vid hållbar affärsmodellsinnovation genom förvärv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hannah Berg; Sofia Dos Santos Johnson; [2020-07-07]
    Nyckelord :Värderingar och tankesätt; hållbart värdeskapande; hållbarhet; cirkularitet; förvärv; dominant logik; ledare; affärsmodell; affärsmodellsinnovation; Values and mind-sets; sustainable value creation; sustainability; circularity; acquisitions; dominant logic; managers; business model; business model innovation;

    Sammanfattning : Background and Problem Discussion: The shift that companies need to undergo in order to become more sustainable can be conceptualized through change of the business model and its value creation. Acquisitions can be one way of performing business model innovation in a sustainable manner, but it is complex and can be affected by the values and cognition of managers and the organization. LÄS MER

  2. 2. Utformning av cirkulära affärsmodeller i startups - En explorativ undersökning utifrån två perspektiv och det nystartade företaget Kitchenware by Tareq Taylor

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sara Rönnerman; Karin Martinsson; [2020-07-01]
    Nyckelord :Startups; Cirkulära affärsmodeller; Konsumenter; Faktorer;

    Sammanfattning : Ohållbar konsumtion och produktion påverkar såväl dagens som framtida generationer då vi idagsläget brukar mer resurser än vad som är långsiktigt hållbart enligt de planetära gränserna.För att komplettera tidigare forskning som pekar på en alltför långsam omställning till en mercirkulär ekonomi, behövs ytterligare studier som granskar nästa generations företag somgrundar sina affärsidéer på cirkulära koncept. LÄS MER

  3. 3. Länge leve möblerna - En kvalitativ studie om hur den svenska möbelbranschen arbetar med strategier för cirkulära affärsmodeller

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ebba Ekman; Julia Stenmark; [2020-07-01]
    Nyckelord :Cirkulär Ekonomi; Strategi; Affärsmodell; Cirkulär affärsmodell; Möbelbranschen; Circular Economy; Strategy; Business model; Circular Business model; Furniture industry;

    Sammanfattning : Background: The linear economy is based on the assumption that products are beingproduced, consumed, used and then disposed as waste. The industrialization was fueled bythis economy, which has shown to be highly unsustainable. LÄS MER

  4. 4. Hur har digitaliseringen påverkat redovisningsföretags affärsmodell? - En studie om hur digitaliseringen påverkat affärsmodellen för redovisningsföretag samt redovisningskonsulters arbetsuppgifter och värdeskapande

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Alexander Vallgren; Olle Josarp; [2020-01-31]
    Nyckelord :Digitalisering; affärsmodell; värdeskapande; redovisningskonsult;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Digitaliseringen har länge varit ett fenomen som påverkat redovisningsbranschen. Det digitala arbetssättet har ersatt det tidigare arbetet som skedde med papper och penna och i vissa fall helt automatiserat arbetsprocesser för en redovisningskonsult. LÄS MER

  5. 5. Cross-Functional Team Success Factors : A Case Study at a High-Growth Scale-Up

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM); KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :JONATAN AHLQVIST; EDWARD ALPSTEN; [2020]
    Nyckelord :Cross-functional Teams; Organizational Communication; Organizational Culture; Business Stages; Emergent Networks; Stage Setting Elements; Enablers; Team Behavior; Tvärfunktionella Cross-functional team; Organisatorisk kommunikation; Organisationskultur; Företagsstadier; Emergenta Nätverk; Enablers; Gruppbeteende;

    Sammanfattning : In a growing digital economy, the possibilities for newly established companies are immense, and the market for innovative, disruptive products has grown exponentially. In this environment, single-person start-ups exist alongside billion-dollar organizations with thousands of employees. LÄS MER