Sökning: "Afroamerikansk musik"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Afroamerikansk musik.

  1. 1. ”Jazz chose me”? En kvantitativ och kvalitativ studie om saxofonisters genretillhörigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Janis Millers; [2021]
    Nyckelord :Afro-amerikansk musik; Genretillhörighet; Jazz; Klassisk musik; Musikpedagogik; Saxofon; Utbildningsvetenskap; Black American music; Classical music; Genre affiliation; Music education; Saxophone; Educational science; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to get a broader understanding of the factors surrounding the choice of genre affiliations among saxophonists based on two primary umbrella terms: the jazz/black American music genre and the classical genre. The focus of the study can be boiled down to these research questions: • When and how does a saxophonist usually pick their genre affiliation, if it even is an active choice? • Are there any correlations between the genre affiliation of a teacher and that of their students’ later genre affiliations? Data was collected through an online survey along with interviews with five prominent saxophonists from both genres after which they were analyzed and compared to previous research. LÄS MER

  2. 2. ”Timing - Vad är det och hur blir jag bra på det?" - En intervjustudie om begreppet timing i afroamerikanska musikstilar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Erik Stenlund; [2019]
    Nyckelord :Afroamerikansk musik; Musikalisk timing; Musikpedagogik; Sväng; Musikalisk utveckling; Afro-American music; Musical timing; Timing; Time; Groove; Utbildningsvetenskap; Educational Science; Music Education; Performing arts; Social Sciences; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Timing är ett begrepp som är vanligt förekommande och högt värdesatt inom den afroamerikanska musiken. Trots det tycks det inte finnas en klar gemensam uppfattning kring vad begreppet egentligen innebär och i jämförelse med andra musikaliska element tycks även undervisningsmetodik i ämnet vara eftersatt. LÄS MER

  3. 3. "Look both ways before you cross my mind" : Intertextualitet i Kendrick Lamars To Pimp a Butterfly

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Isak Odell; [2019]
    Nyckelord :Hiphop; Rap; Kendrick Lamar; Intertextualitet; Tonsatt lyrik;

    Sammanfattning : Hiphopen är en konstform på uppgång. Den dominerar populärmusiken på radio och på streamingplattformar. Hiphopen är ett uttryck för en lång historia av afroamerikansk musik och retorik. Genren söker sitt ursprung i allt från jazz och funk, till vernakulära språklekar som “the dozen” och “rappin’”. LÄS MER

  4. 4. Jakten på popsoundet : konsten att utveckla sound utifrån sångideal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Mimmi Forsberg; [2018]
    Nyckelord :sångteknik; afroamerikansk sång; sångideal; sångstil; sound; uttryck;

    Sammanfattning : Det kan finnas många svårigheter med att hitta ord för vad man vill lära sig när det gäller något man ännu inte har kunskap om. Studiens syfte är att undersöka hur en sångare kan arbeta med rösten utifrån ett givet sångideal och hur det i sin tur kan påverka det individuella soundet. LÄS MER

  5. 5. "Att vara bred är en tillgång" : En kvalitativ intervjustudie av fyra sångpedagogers syn på genreval i sångundervisningen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Sophie Adamsson; [2017]
    Nyckelord :Singing; choice of genre; classical music; african american music; socio cultural perspective; semi- structured interviews; Sång; genreval; klassisk musik; afroamerikansk musik; sociokulturellt perspektiv; semistrukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur gymnasieelevers individuella sånglektioner skiljer sig åt beroende på i hur stor utsträckning sångpedagogernas eget genreintresse styr. Studien är baserad på fyra semistrukturerade intervjuer där två sångpedagoger har sin hemvist inom den klassiska sångtraditionen och två sångpedagoger har sin hemvist inom den afroamerikanska sångtraditionen. LÄS MER