Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 876 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Vad tycker du? Skriv till oss! En kvantitativ innehållsanalys av åsiktsmaterialet i Aftonbladet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Veronika Hohenstein; Amanda Jonsson; Erika Krusell; [2019-07-02]
    Nyckelord :Åsiktsmaterial; digitalisering; kommersialisering; tvåstegshypotesen; dagordningsteorin; medielogik; publikorientering; Aftonbladet.; Opinion pieces; digitisation; commercialisation; two-step flow of communication; agenda setting theory; media logic; audience orientation; Aftonbladet.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate whether the seemingly increase in public debate over the past two decades has affected the amount of opinion pieces in the paper edition of Aftonbladet.The main questions we have answered in this study are the following; has the number of opinion pieces in Aftonbladets paper edition changed over the past twenty years, what topics and text genres are most frequent and has there been a change over time. LÄS MER

  2. 2. "Wir schaffen das!" - En kvantitativ innehållsanalys om svensk nyhetsbevakning av EU:s asylpolitik

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Jennifer Sandberg; Raphaelle Sisask; [2019-06-28]
    Nyckelord :Gestaltning; uppmärksamhetscykel; EU; Europa; flykting; flyktingkris; DagensNyheter; Svenska Dagbladet; Aftonbladet; Expressen; kvantitativ innehållsanalys; Framing; issue-attention-cycle; media-attention-cycle; EU; refugee; refugee-crisis; Dagens Nyheter; Svenska Dagbladet; Aftonbladet; Expressen; quantitative content analysis;

    Sammanfattning : During the refugee crisis of 2015 and 2016 the European Union experienced an unparalleled amount of refugee and migrant arrivals. ​As member states and political parties disagreed on how to respond to the migratory pressures, ​the parliaments ​2014​-​2019​ legislative ​term would be characterized by numerous internal conflicts. LÄS MER

  3. 3. ”Karaktär långt bortom sina år” - En textanalys om hur Greta Thunberg och Malala Yousafzai porträtteras i Sveriges fem största tidningar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Emma Glaser; Johanna Heed; Fanny Lyrheden; [2019-06-27]
    Nyckelord :greta thunberg; malala yousafzai; aktivism; genus; unga; representation; greta thunberg; malala yousafzai; activism; gender; youths; representation;

    Sammanfattning : The aim of this analysis has been to investigate how Greta Thunberg and Malala Yousafzai are portrayed in news articles in five of Sweden's largest newspapers: Aftonbladet, Dagens Nyheter, Expressen, Göteborgs-Posten and Svenska Dagbladet. First, 55 articles were analyzed with a content analysis. LÄS MER

  4. 4. Klimatvakna nyheter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Lukas Andreasson; Robin Gustavsson; Christian Ugge; [2019-06-27]
    Nyckelord :natural disaster; storm; tropical storm; environment; climate change; newspaper; reporting of natural disasters in written daily press.;

    Sammanfattning : Scientific evidence shows a connection between an increased frequency of intense natural disasters and man-made climate change. The purpose of this study is to see if – and to what extent – swedish press reports about climate change in their news coverage of natural disasters. LÄS MER

  5. 5. “Den största boven och förgriparen i det här är TV4-ledningen” - En kvalitativ studie om TV4s kriskommunikation under Martin Timell-krisen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Moa Luhnevåg; Sofie Paulsson; [2019-02-07]
    Nyckelord :Kriskommunikation; kriskommunikationsstrategi; TV4;

    Sammanfattning : Syfte: Att undersöka vilka strategier TV4 använt sig av i sin kriskommunikation i samband med att en medarbetare anklagats för sexuella trakasserier.Teori: Situational Crisis Communication Theory, Retorisk ArenaMetod: Textanalytisk metodMaterial: 13 texter publicerade mellan den 13 oktober 2017 och 23 november 2017 undersöks. LÄS MER