Sökning: "Agnes Berggren"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Agnes Berggren.

  1. 1. Det är viktigt att man direkt ger dem en chans att klara av skolan : En kvalitativ studie om lärares stödinsatser för elever med läs- och skrivsvårigheter i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Agnes Berggren; Moa Jonsson; [2022]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; lärare; kvalitativa intervjuer; stödinsatser; årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa hur verksamma lärare i förskoleklass och årskurs 1-3 arbetar för att identifiera elever med läs- och skrivsvårigheter i tidig ålder. Vilka stödinsatser lärarna sätter in och varför de använder just de stödinsatserna för att stärka elever med läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  2. 2. Är all text lika viktig? : En kvalitativ studie av lärares syn på multimodala texter i arbetet med elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Agnes Berggren; Moa Jonsson; [2021]
    Nyckelord :Läsförståelse; multimodala texter; den tryckta texten; kvalitativa intervjuer; årskurs 1-6;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka om lärare anser att all typ av text är lika effektiv för att öka elevers läsförståelse.  För att kunna besvara syftet formulerades följande forskningsfrågor: -Ges utrymme i undervisningen till att läsa texter i olika former, varför i så fall? -Vilka texter anser lärare är relevanta i arbetet med elevers läsförståelse och varför?-Ser lärarna multimodala texter som ett stöd för elevers läsförståelse, varför?   För att behandla våra forskningsfrågor har kvalitativa intervjuer genomförts med fyra grundskolelärare från fyra olika skolor. LÄS MER