Sökning: "Aida"

Visar resultat 1 - 5 av 231 uppsatser innehållade ordet Aida.

  1. 1. Historiskt berättande genom spelfilm : En analys av filmen Quo Vadis, Aida? (2020) utifrån dess potential att utveckla elevers narrativa kompetens som uttryck för historiemedvetande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Sandra Sjödén; [2024]
    Nyckelord :Historiemedvetande; narrativ kompetens; historisk empati; historieundervisning; historisk spelfilm; Quo Vadis Aida?;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras filmen Quo Vadis, Aida? (2020) utifrån dess potential att utveckla narrativ kompetens, som ett uttryck för historiemedvetande, hos elever i en undervisningskontext. Filmen analyseras utifrån en narrativ analysmetod med fokus på vad filmen berättar samt hur det berättas. LÄS MER

  2. 2. Upphovsrättens förhållande till återbruk av brukskonst : En del av en cirkulär ekonomi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Aida Abrahamsson; [2024]
    Nyckelord :Immaterialrätt; Upphovsrätt; Brukskonst; Återbruk; Cirkulär ekonomi; Hållbarhet; Upcycling; Reparation; Reparationsinskränkning; En del av ett verk;

    Sammanfattning : Efforts are underway within the European Union to move towards a circular economy, with the aim of reducing society’s consumption and the use of resources. A keyword for the circular economy concept is reuse. The aim of this master thesis is to examine how copyright law relates to the reuse of applied art. LÄS MER

  3. 3. Medieutvecklingens påverkan på journalisters kompetensbas : en kvalitativ intervjustudie med anställande redaktionschefer om dagens och framtidens viktigaste kompetenser i journalistbranschen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Journalistik

    Författare :Aida Vizlin Hoti; [2024]
    Nyckelord :General Works;

    Sammanfattning : The aim of this study is to research the journalism industry of today and explore which skills and knowledge are desirable, or required, for a journalist to possess in order to make it in the profession. This is analyzed with a conceptual framework of media evolution theory which explains the ways in which the industry has changed over the years and what the main contributing factors are to the changing media landscape. LÄS MER

  4. 4. Att påverka genom kontext : En kvalitativ studie om hur digitala marknadsföringsbyråer använder kontextuell annonsering och hur kontextuell annonsering påverkar kundens beslutsprocess

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Daniel Wengelin; Johan Söderberg; [2024]
    Nyckelord :Digital marknadsföringsbyrå; kontextuell annonsering; kundens beslutsprocess; tematisk annonsering; sökannonsering; AIDA-modellen; digital marknadsföring; intresse; uppmärksamhet; önskan; handling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur digitala marknadsföringsbyråer arbetar medkontextuell annonsering och hur kontextuell annonsering påverkar kundens beslutsprocess.Teori om digitala marknadsföringsbyråer, kontextuell annonsering och kundens beslutsprocesshar tillämpats, samt en för undersökningen skapad analysmodell. LÄS MER

  5. 5. Informationsgrafik för rödlistade djurarter : Ett arbete som undersöker om ett agerande för att hjälpa en rödlistad djurart kan skapas med en informationsgrafik där AIDA-modellen används som stöd.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Stephanie Magnusson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Enligt Artdatabanken (2023) är igelkotten en rödlistad art och har rödlistbedömning nära hotad. Detta betyder att det finns en risk att arten kan dö ut. Som Artdatabanken (2020) skriver så är igelkotten en art som nyligen blivit tillagd på rödlistan 2020. LÄS MER