Sökning: "Aktörskap"

Visar resultat 21 - 25 av 172 uppsatser innehållade ordet Aktörskap.

  1. 21. ”Man kan inte leka här inne för det finns inga leksaker!” : En kvalitativ studie om hur barn beskriver sina inomhusmiljöer och hur inflytandet kan bli synligt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Therese Jönsson; Miranda Andersson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Barns aktörskap; inflytande; barns perspektiv; barnperspektiv och handlingserbjudande;

    Sammanfattning : Inflytande kring barns inomhusmiljö är ett forskningsområde som det idag finns ganska lite forskning inom, specifikt utifrån ett barns perspektiv. Syftet med studien är att ta reda på hur barns inflytande kan se ut i förskolans fysiska inomhusmiljö, genom hur barn beskriver och använder sina fysiska inomhusmiljöer. LÄS MER

  2. 22. De relationella mötena i förskolan : Pedagogers förhållningssätt till barn i förskolan, en möjlighet till likvärdig utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Kristin Ernstsson; Malin Larsson; [2023]
    Nyckelord :Approach; children in special needs; relational competence; Barn i behov av särskilt stöd; förhållningssätt; relationell kompetens;

    Sammanfattning : An interest to establish a study about educators' relational competence aims to identify which descriptions educators gives on their professional approach to children in early childhood education. The importance of identifying how professions define the need for special support has a significance for how educators' relational approach appears in an education characterized by relational meetings, regardless of special needs or not. LÄS MER

  3. 23. Umgänge. Ett barns rättighet eller en skyldighet?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Melinda Ljungberg; [2023]
    Nyckelord :umgängesbegränsning; barndomssociologi; det heliga barnet;

    Sammanfattning : Vad ligger i begreppet barnets bästa angående umgänge med vårdnadshavare när barn är omhändertagna enligt LVU på grund av omsorgsbrist. Hur bedöms umgängesfrågan i domstol när det kommer till umgängesbegränsning. LÄS MER

  4. 24. Tematisk Undervisning På Fritidshemmet : Elevers intressen, delaktighet och inflytande samt fritidshemslärarens kunskaper och förutsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Saga Lind; Tove O´Sullivan; [2023]
    Nyckelord :after-school recreation center; thematic teaching; child perspective and a child s perspective; autonomous; inclusion; participation; influence; fritidshem; tematisk undervisning; barnperspektiv och barns perspektiv; aktörskap; inkludering; delaktighet; inflytande;

    Sammanfattning : Tematisk undervisning beskrivs som ett verktyg där eleverna ges utrymme till att skapa och använda sina egna idéer, där undervisningen bildar en helhet och olika ämnesområden flätas samman. I denna studie kommer vi att undersöka utifrån barndomssociologin och ett relationellt perspektiv hur inkludering, elevers delaktighet och inflytande beskrivs av fritidshemslärare, vilka hinder och möjligheter fritidshemslärare ställs inför när det handlar om att ta vara på barns perspektiv, samt vilka kunskaper och förutsättningar fritidshemslärare behöver för att planera och genomföra tematisk undervisning på fritidshemmet. LÄS MER

  5. 25. AI learn, AI do : En konstvetenskaplig studie om AI-modellers materialbetingade förmågor, aktörskap och deltagande inom konstnärliga processer

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Cornelius Persson; [2023]
    Nyckelord :actor network theory; AI-art; AI-image; artificial intelligence; diffusion art; prompt; prompting; Stable Diffusion; GAN; midjourney; ANT; aktör nätverks teori; AI-konst; AI-bild; AI-modell; AI; artificiell intelligens; diffusions-konst; GAN-konst; bildmaterial; träningsdata; appropriering; latent utrymme; generativ; Latour;

    Sammanfattning : This master’s thesis investigates generative AI-art through the lens of actor network theory. By focusing on the role of images in datasets as a material that effects both AI-models and artworks, the decisively non-human agencies generative AI-models can be said to possess, and the traces and associations that generative AI-models imbue artworks with, this thesis aims to investigate art that has been created with GAN-models as well as contemporary text-to-image diffusion-models, by way of similar premises. LÄS MER