Sökning: "Aktionsforskning Halmstad"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden Aktionsforskning Halmstad.

  1. 1. Det jag inte såg tidigare, ser jag nu! : En aktionsforskningsstudie om hur läraren främjar och begränsar elevers förståelse av tal i matematikämnet

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Malin Magnusson; [2021]
    Nyckelord :Action research; mathematics; number sense teaching; teaching practice; Aktionsforskning; matematik; taluppfattning; undervisning; undervisningspraktik;

    Sammanfattning : Syftet med aktionsforskningsstudien är att förbättra elevernas taluppfattning genom att ta reda på vad i min undervisning som främjar/begränsar eleverna i att utveckla sin taluppfattning. Jag hade uppmärksammat att flera av mina elever i årskurs 3 inte hade förmågan att lösa uppgifter där tal skulle placeras ut på en tallinje. LÄS MER

  2. 2. Innehållet i fokus med Storytelling Dramas : En aktionsforskningsstudie kring ett intresseväckande berättelseskrivande

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Titti Stavehaug; Britt-Inger Svensson; [2017]
    Nyckelord :action research; co-operative learning; learning styles; writing skills; Storytelling dramas; aktionsforskning; samlärande; lärstilar; skrivutveckling; Storytelling dramas;

    Sammanfattning : Abstract The study aims to develop knowledge through Storytelling Dramas where teachers and students learn together. The ambition is to investigate if drama variation in teaching, can increase more students' motivation to learn and develop their writing skills concerning more content rich and imaginative lyrics. LÄS MER

  3. 3. Bedömning i laborativ naturvetenskaplig undervisning : en aktionsforskning om hur elevers naturvetenskapliga kunskap visas vid laborativa moment och kan användas vid bedömning i naturvetenskap.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Frida Melkersson; Elin Sandström; [2017]
    Nyckelord :fysik; elektricitet; laborativt material; bedömning;

    Sammanfattning : För att en lärare ska kunna göra en bedömning av en elevs kunskaper måste eleven visa läraren vad eleven kan. Forskning har visat att elever tycker att naturvetenskap är svårt och att ett stort hinder är det naturvetenskapliga språket. Det naturvetenskapliga språket hindrar elever från att visa sin kunskap inom ämnet. LÄS MER

  4. 4. Samspelets betydelse i kemiundervisningen : En aktionsforskningsstudie om hur yngre elever kommunicerar kemi med stöd av experiment

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sanna Bjers; Felicia Hovius; [2016]
    Nyckelord :aktionsforskning; experiment; kemi; naturvetenskap; samspel; stöttning;

    Sammanfattning : Varje elev ska inhämta och utveckla kunskaper i de naturorienterade ämnena för att kunna vidareutbilda sig och skaffa sig en framtid inom ämnena. Studier visar att elever brister i förståelsen av naturvetenskapliga begrepp och saknar helhetsförståelse i ämnena. LÄS MER

  5. 5. Lärmiljö i behov av stöd : En aktionsforskningsstudie om elevers delaktighet i implementeringen av alternativa verktyg

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Marie Börjesson; [2016]
    Nyckelord :Aktionsforskning; alternativa verktyg; delaktighet; lärmiljö; samlärande; specialpedagogikl;

    Sammanfattning : Syftet med aktionsforskningsstudien är att utveckla kunskap om vad som händer när elever görs delaktiga i implementeringen av alternativa verktyg i undervisningen. Forskning inom området visar att elever med hjälp av alternativa verktyg har möjlighet att kringgå sina svårigheter och arbeta på en högre kognitiv nivå. LÄS MER