Sökning: "Aktionsforskning bibliotek"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Aktionsforskning bibliotek.

  1. 1. Läslust : Vad motiverar barn till läsning och hur arbetar lärare för attfrämja läslust?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Felicia Falk; Ida Björstig; [2023]
    Nyckelord :Läslust; Motivation;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att analysera, sammanställa och presentera vad forskningen säger om elevers läslust och motivation, hur lärarna arbetar för att främja detta samt vilken påverkan studiernas metoder och geografiska placering har på utfallet. För att analysera detta används tre frågeställningar: Vad har lärarna för läsfrämjande strategier för att gynna läslust? Hur ser elevernas attityder och syn på läsning ut, vad motiveras de av? Hur påverkar studiernas metod utfallet kring läslust och i vilken grad har landet som undersökningen genomförts i betydelse?   För att kunna fastställa kunskapsöversiktens validitet har vi genom noggrant utvalda urvalskriterier funnit 12 vetenskapliga artiklar. LÄS MER

  2. 2. En learning study om brobyggen : en studie om teknikundervisning i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Tilda Laursen; [2023]
    Nyckelord :Learning study; variationsteorin; teknikundervisning; undersökande arbetssätt;

    Sammanfattning : I en granskning av Skolinspektionen 2014 framkom alarmerande information att den svenska skolan ofta misslyckas med undervisning i teknik där fallande elevintresse för ämnet är en stor konsekvens. I Sverige tillkom en ny läroplan höstterminen 2022 som lyfter att teknikundervisning ska verka för att eleverna utvecklar teknisk medvetenhet och intresse. LÄS MER

  3. 3. Skolbibliotekariens påverkan på elevers läsintresse : En aktionsstudie med användarperspektiv

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Lisette Andersson; Gry Broström; [2022]
    Nyckelord :School library; Children and books; Library and school; Books and reading; Reading motivation; User’s perspective; Action research  ; Skolbibliotek; barn och böcker; bibliotek och skola; böcker och läsning; läsintresse; användarperspektiv; aktionsforskning;

    Sammanfattning : Introduction. This thesis examines how the school librarian’s work affects pupils’ reading and their interest in literature. The aim is to identify how pupils’ interest and commitment to a new book genre differs based on the level of interference from the school librarian during the presentations of this genre. Method. LÄS MER

  4. 4. Musikundervisning i förskolan : En studie om aktionsforskningens påverkan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Isabella Bengtsson; Tina Svedberg; [2022]
    Nyckelord :musikundervisning; aktionsforskning; förskolan; musik; undervisning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Under förskollärarutbildningen har de estetiska lärprocesserna framställts som betydelsefulla och grundläggande i barns utveckling och lärande. Ett av de estetiska ämnena är musik som ger barn möjlighet att uttrycka tankar och känslor vilket kan skapa trygghet och gemenskap (Still 2011). LÄS MER

  5. 5. Agil utveckling med användarcentrerat fokus

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Karl Johan Christersson; Caroline Jansson; [2022]
    Nyckelord :User involvement; user-centered design; agile; agile-driven; perceived satisfaction; Användarinvolvering; användarcentrerad design; agilt; agilt driven; upplevd nöjdhet;

    Sammanfattning : Denna uppsats tittar på hur en hög grad av användarinvolvering i en agilt driven designprocess påverkar användares upplevda nöjdhet med processen och slutresultatet. För att utvärdera dessa aspekter har ett arbete bedrivits som aktionsforskning på ett företag, där en del bestått av att designa om ett befintligt användargränssnitt efter användares behov och önskemål, enligt beprövade designprinciper. LÄS MER