Sökning: "Aktionsforskning demokrati"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Aktionsforskning demokrati.

  1. 1. ”Kan barn få allting”? Aktionsforskning med barns reella inflytande, delaktighet samt demokrati i fokus - En djupdykning i policytexter för arbetslagets medvetenhet och ökade måluppfyllelse

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Maria Kuczerski; [2024-02-29]
    Nyckelord :Aktionsforskning; Förskola; Reellt inflytande; Delaktighet; Demokrati; Inflytande; Bernstein; Makt; Kontroll; Medvetenhet; Deltagande observation; Pedagogisk diskurs.;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att utforska läroplanen och utvalda policytexter som formuleras på politisk nivå och granska vad som explicit praktiseras i utbildningen. Studien har varit ett utvecklingsarbete som använt aktionsforskning som ansats. LÄS MER

  2. 2. Aktion som verktyg i det offentliga rummet : hur landskapsarkitekter och konstnärer kan använda aktionsforskningens metoder som verktyg i arbetsprocessen för att förändra och lösa specifik problematik tillsammans

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Linn Klaar Stenberg; [2023]
    Nyckelord :aktionsforskning; aktion; offentligt rum; temporär; tillfällig; konst; konceptkonst; installation; performance; landskapsarkitektur; arkitektur;

    Sammanfattning : Ett implementerande av aktionsforskningens metoder som verktyg för landskapsarkitekters och konstnärers gemensamma projekt och arbetsprocesser skulle kunna vara en väg för disciplinerna att skapa ett fungerande samarbete. Genom aktionsforskningens cykliska process finns utrymme för att skapa förändring och lösa problematik i samhället relaterat till vardera disciplins kunskapsbank och det genom aktion i det offentliga rummet. LÄS MER

  3. 3. Demokrati, relationer och rutiner/ritualer i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Kasper Hellström; [2022]
    Nyckelord :Klassrumsklimat; Ledarskap; Rutiner; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Classroom climate; Leadership; Routines; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att med hjälp av aktionsforskning och tidigare forskning se hur jag kan utveckla mitt ledarskap med hjälp av rutiner, ritualer, relationer och demokrati samt förbättra klassrumsklimatet. Litteraturkapitlet presenterar tidigare forskning om de områden jag valt att utveckla i mitt ledarskap. LÄS MER

  4. 4. Motstånd, risk och ansvar : En väg till deltagande och utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Lotta Ankargård; [2022]
    Nyckelord :Ansvar; Elevperspektiv; Demokrati; Bild; Aktionsforskning;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur läraren kan utveckla och skapa lärsituationer genom att använda aktionsforskning som metod, för att bjuda in elever till att delta i utvecklandet av deras egenplanering av undervisningen, som i förlängningen kan erbjuda eleverna möjlighet att engagera sig och utforma inkluderande uppgifter, med utgång från sina egna intressen. Studien visar att ett tydligt och strukturerat arbetssätt skapar förutsättningar för elevers vilja att ta ansvar för, och delta i arbetsprocessen, där eleven som subjekt är i fokus. LÄS MER

  5. 5. Det är fröknar och mammor som bestämmer! : En aktionsforskning med förskolebarns delaktighet i fokus

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Åse Flodhag; [2022]
    Nyckelord :Democracy; participation; influence; circle time; preschool; Demokrati; delaktighet; inflytande; samling; förskola;

    Sammanfattning : Då förskolan vilar på en demokratisk grund, är syftet med detta utvecklingsinriktade examensarbete att utveckla arbetssätt för att arbeta med barns sociala och politiska delaktighet i förskolan. Utvecklingsarbetet utgår från ett barndomssociologiskt perspektiv, där jag genom etnografiska metoder vill stärka barns delaktighet i beslut som rör dess vistelsetid på förskolan. LÄS MER