Sökning: "Aktionsforskning gymnasiet"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Aktionsforskning gymnasiet.

  1. 1. Att göra en enhet av olika rytmer : Hur elever på estetiska programmets spetsutbildning i musik uppfattar polyrytmik i ensemble

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Niklas Wennström; [2024]
    Nyckelord :Polyrhythm; pulse; music ensemble training; upper secondary school; binary subdivision.; Polyrytmik; puls; ensemblespel; gymnasium; binär underdelning.;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur gymnasieelever på estetiska programmets spetsutbildning i musik uppfattar polyrytmiska övningar i ensemble samt eventuella samband mellan polyrytmiska övningar och pulskänsla. Syftet är att få mer kunskap om gymnasieelevers uppfattningar om polyrytmik. LÄS MER

  2. 2. ”Det kändes mer som att vi var ett band …” : Elevperspektiv på kamratrespons i ensembleundervisning på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Max Nordström; Malin Näslund; [2023]
    Nyckelord :ensembleundervisning; feedback; gymnasieskolan; kamratbedömning; kamratrespons; lärande; musikpedagogik; utbildningsvetenskap; ensemble lessons; high school; learning; peer assessment; peer response; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : The interest in conducting this study arises from our thoughts and findings from two main areas. Firstly, our positive experiences from peer response in other subjects than music, and secondly, our positive experiences from playing in bands where the feedback between members plays a key role. LÄS MER

  3. 3. Lärobokens undergång? : En forskningsproduktion om elevers och lärares erfarenheter efter en intervention av en digital matematiktjänst

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Adam Edqvist; [2022]
    Nyckelord :Digitala läromedel; Läromedel; Lärobok; Digital lärobok; Digital interaktiv lärobok; Gymnasiet; Digital matematiktjänst; Eddler;

    Sammanfattning : Denna forskningsproduktion diskuterar den fysiska lärobokens roll i matematikundervisningen. I studien ersätts därför den fysiska läroboken under sex matematiklektioner med en digital matematiktjänst (https://Eddler.se) för att sedan analysera elevers och lärares erfarenheter med hjälp av en tematisk analys efter interventionen. LÄS MER

  4. 4. Vi önskar stora drömmar och mindre planer : Elevers kreativa processer inom fältinspelning i musikproduktion på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Linnea Jansson; Cecilia Klingspor; [2022]
    Nyckelord :Kreativa processer; kreativitet; kreativ undervisning; musikproduktion; fältinspelning; flow; lek; problemlösning; kontaktmikrofoner; synergieffekter.;

    Sammanfattning : Denna undersökning beskriver ett aktionsforskningsprojekt på gymnasiet i kursen Musikproduktion 2. Syftet är att förstå hur fältinspelning, mikrofonbygge och skapande övningar kan ge gymnasieelever tillgång till kreativa processer. Eleverna byggde egna kontaktmikrofoner och fältinspelningen skedde framförallt i utomhusmiljöer. LÄS MER

  5. 5. Proportionalitet i undervisning av procent : En fallstudie av kunskapstransposition

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Elena Avdonina; [2020]
    Nyckelord :Korsvis multiplikation; matematik 1a; procent; proportionalitet; proportionsmetod; reguladetri; transposition av kunskap;

    Sammanfattning : Syftet för detta examensarbete är att beskriva hur matematikkunskap i termer avpraxeologier utvecklas och får liv hos eleverna in en undervisningssituation. Studien ärinspirerad av aktionsforskning och beskriver ett försök att introducera en lösningsteknik,kallad proportionsmetoden, i samband med undervisning inom området procent i kurs 1apå gymnasiet. LÄS MER