Sökning: "Aktionsforskning inflytande"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Aktionsforskning inflytande.

  1. 1. ”Kan barn få allting”? Aktionsforskning med barns reella inflytande, delaktighet samt demokrati i fokus - En djupdykning i policytexter för arbetslagets medvetenhet och ökade måluppfyllelse

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Maria Kuczerski; [2024-02-29]
    Nyckelord :Aktionsforskning; Förskola; Reellt inflytande; Delaktighet; Demokrati; Inflytande; Bernstein; Makt; Kontroll; Medvetenhet; Deltagande observation; Pedagogisk diskurs.;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att utforska läroplanen och utvalda policytexter som formuleras på politisk nivå och granska vad som explicit praktiseras i utbildningen. Studien har varit ett utvecklingsarbete som använt aktionsforskning som ansats. LÄS MER

  2. 2. "Det är bra, för då har man något att göra" : Ett utvecklingsinriktat arbete om elevernas fria tid under deras skoltid

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Tommie Vadaszi; Simon Carlsson; [2022]
    Nyckelord :Meningsfull fritid meaningful leisure time ; elevers trygghet och inflytande students safety; influence ; stimulerande och varierande aktiviteter stimulating and varied activities ; samspel interplay ; Kamratrelationer peer relationships fritidshem after school care .;

    Sammanfattning : Detta utvecklingsinriktade arbete fokuserar på elevers lunchraster. Rasten tolkar vi som barnens fria tid under deras skoltid där vårt syfte med arbetet har bland annat varit att skapa en tryggare lunchrast för eleverna och öka deras inflytande över rastaktiviteterna. LÄS MER

  3. 3. Students' Influences on Sustainability Education : Going Beyond Listening to Students' Voices

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Silvio Niessner; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : While many actors agree that higher education plays a key role for a sustainability trans- formation of our society, there is no consensus on how higher sustainability education should look like. In this discourse, the students’ perspectives are currently underrepre- sented and their participation rarely goes beyond passive consultation, which means that they cannot have any real influence. LÄS MER

  4. 4. Det är fröknar och mammor som bestämmer! : En aktionsforskning med förskolebarns delaktighet i fokus

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Åse Flodhag; [2022]
    Nyckelord :Democracy; participation; influence; circle time; preschool; Demokrati; delaktighet; inflytande; samling; förskola;

    Sammanfattning : Då förskolan vilar på en demokratisk grund, är syftet med detta utvecklingsinriktade examensarbete att utveckla arbetssätt för att arbeta med barns sociala och politiska delaktighet i förskolan. Utvecklingsarbetet utgår från ett barndomssociologiskt perspektiv, där jag genom etnografiska metoder vill stärka barns delaktighet i beslut som rör dess vistelsetid på förskolan. LÄS MER

  5. 5. "Elevinflytande är väl när det flyter på?" : Ett utvecklingsinriktat arbete om att synliggöra elevinflytandet i fritidshemmet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Elin Karlsson; Rebecca Pontán; [2021]
    Nyckelord :Participation; after-school centre; visable learning; multimodality; Elevinflytande; Inflytande; Fritidshem; Delaktighet; Synliggöra; Multimodalitet;

    Sammanfattning : Syftet med utvecklingsarbetet var att synliggöra elevinflytandet i fritidshemsverksamheten. Arbetet utgick från aktionsforskning som metod och presenterades via en utvecklingsmodell genom följande steg; nulägesanalys, kartläggning av tidigare forskning, planering och genomförande av aktionen samt kvalitativa intervjuer med elever före och efter aktionens genomförande. LÄS MER