Sökning: "Aktionsforskning planering"

Visar resultat 1 - 5 av 56 uppsatser innehållade orden Aktionsforskning planering.

  1. 1. Matematik på samlingen ”En Elefant balanserade” - Hur kan vi förbättra barns förståelse kring matematik i förskolan?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Ida Lassus; [2024-02-29]
    Nyckelord :Matematik; Variationsteori; Förskola; Aktionsforskning;

    Sammanfattning : Förskolan ska arbete utifrån alla barns lika rättigheter till en likvärdig utbildning och se till att de får lära sig matematik på sin nivå. Därav undersöks i denna studie hur arbetet med matematik kan förbättras på samlingen, genom att fokusera på en enskild aktivet, sången Fem elefanter balanserade. LÄS MER

  2. 2. En aktionsforskningsstudie om hur bokläsning kan främja språkutveckling i en flerspråkig barngrupp

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Rola Yayo; Raffaella Tommasi; Jeanette Wnuk; [2024-02-29]
    Nyckelord :förskola; flerspråkighet; bokläsning; boksamtal; strategier; aktionsforskning; reflektionssamtal;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att stärka arbetet kring språkutveckling i relation till flerspråkighet genom att använda bokläsning som arbetssätt. Eftersom pedagogerna saknar tydliga rutiner kring bokläsning samt att det är oklart med vilket syfte man läser, valde vi därför detta område som ett utvecklingsområde i våra verksamheter. LÄS MER

  3. 3. Fantasi och konstruktion i lärmiljön för en kreativ lek : Aktionsforkning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Anna-Sara Johansson; Wiklund Malin; [2024]
    Nyckelord :aktionsforskning; förskola; lek; fantasilek; konstruktionslek; lärmiljö; tredje pedagogen; transformering; metakommunikation;

    Sammanfattning : Denna studie är ett utvecklingsinriktat arbete som använder aktionsforkning som metod för att utveckla lärmijön i förskolan. Fantasilek och konstruktionslek hanteras ofta separat, men i vår studie avser vi i stället använda en kombination genom att fokusera på den tredje pedagogen, det vill säga lärmiljön. LÄS MER

  4. 4. SIMULATION AND SKILLS IMPROVEMENT An action research project to improve students’ learning of communication skills in upper-secondary health and social care education

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Jason Patrick Stanley; [2023-09-27]
    Nyckelord :Aktionsforskning; simulering; praktik; arkitekturer; eleverfarenheter;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsen undersöker vilka faktorer som möjliggör och/eller förhindrar elevlärande när lärare använder sig av simuleringar på vård- och omsorgsprogrammet. Forskning tyder på att simuleringar är en effektiv metod som gynnar elevers lärande och utveckling i sitt yrkeskunnande (Jossberger et al, 2022; Aarkrog 2018; Leibring, 2015). LÄS MER

  5. 5. "Det är lika mycket, för vi har inte tagit bort eller lagt tillnågot!" : Exemplifiering av hur organiserande syften kan användas som stöd för att skapa meningsfull kemiundervisning om materians bevarande i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Ida Lans; Emma Paulsson; [2023]
    Nyckelord :didactic modelling; organizing purpose; primary school; chemistry; mass preservation; didaktisk modellering; organiserande syfte; lågstadiet; kemi; materians bevarande;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to exemplify how the didactic model organizing purposes can be used in planning, implementation, and evaluation in order to create a meaningful teaching for students in primary school about the principle of conservation of matter. The study is a didactic design where we made an exemplification inspired by action research as a research approach. LÄS MER