Sökning: "Alcoholic"

Visar resultat 6 - 10 av 140 uppsatser innehållade ordet Alcoholic.

  1. 6. Relations between intracellular pH and gamma-aminobutyric acid levels in tea (Camellia sinensis) leaves, after two types of anaerobic treatment

    L3-uppsats, SLU/Dept. Of Plant Biology

    Författare :Mingmin Tao; [2023]
    Nyckelord :tea leaves; intracellular pH; gamma-aminobutyric acid; glutamate; decarboxylase; fluorescent dye;

    Sammanfattning : Tea (Camellia sinensis) is one of the three major non-alcoholic beverages in the world. In Gabaron tea, the levels of γ-aminobutyric acid (GABA) are more than 1.3 mg/g. In the human body, GABA lowers blood pressure and cholesterol levels. LÄS MER

  2. 7. Nulägesanalys och förbättringsåtgärder på lanseringsplaner för tillfälligt sortiment exklusivt på Systembolaget AB

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

    Författare :Robert Berglund; Philip Lundborg; [2023]
    Nyckelord :alcohol monopoly; Fishbone diagram; ISO 9000; Launch plan; Porter s five forces; The Kano model; alkoholmonopol; fiskbensdiagram; ISO 9000; kanomodellen; lanseringsplan; Porter s five forces;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of the thesis is to study a process within Systembolaget AB that affects a selected part of the assortment model. The assortment is defined as TSE, which stands for tillfälligt sortiment exklusivt, that can be described as temporary assortment exclusively. LÄS MER

  3. 8. Indirekt reklam av alkohol på Instagram : En kvalitativ studie i hur Hernö Gin använder semiotiska resurser för att indirekt uppmana till konsumtionen av alkohol

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Filip Andersson; [2023]
    Nyckelord :Semiotic resources; advertising. alcohol consumption; indirect messages; Semiotiska resurser; reklam; alkoholkonsumtion; indirekta meddelanden;

    Sammanfattning : I det digitala samhället har reklamens utveckling och användning genomgått förändringar, där den visuella reklamen i sociala medier har blivit den mest framträdande formen av reklam. En särskilt kontroversiell typ av reklam är alkoholreklam, eftersom den kan påverka människor till ökad alkoholkonsumtion, vilket kan få negativa konsekvenser. LÄS MER

  4. 9. Har agonister på farnesoid X receptorer (FXR) och peroxisomproliferatoraktiverade receptorer (PPAR) terapeutisk potential vid icke-alkoholorsakad fettleversjukdom (NAFLD)?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)

    Författare :Agnes Nyman; [2023]
    Nyckelord :NAFLD; NASH; FXR-agonist; PPAR-agonist;

    Sammanfattning : Introduktion: Icke-alkoholorsakad fettleversjukdom (NAFLD) kännetecknas av hepatisk fettinlagring i frånvaro av alkoholmissbruk. För en andel av patienterna leder sjukdomen till leverinflammation och fibros och benämns då icke-alkoholorsakad steatohepatit (NASH). Denna variant av sjukdomen kan utvecklas till levercirros eller levercancer. LÄS MER

  5. 10. Consumers’ perception of climate-smart wine packaging : a case study on Systembolaget

    Master-uppsats, SLU/Department of Molecular Sciences

    Författare :Nicole Chidiac; Iris Lundquist; [2023]
    Nyckelord :Wine packaging; climate impact; consumer behavior; sustainability labels; ; CSR; Alpabeth Theory;

    Sammanfattning : Environmental concerns in the wine industry are getting more attention worldwide, making it important to shift to more sustainable practices. One of the most significant CO2e emissions originates from wine glass bottles as packaging material. LÄS MER