Sökning: "Alexander ÅStröm"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Alexander ÅStröm.

  1. 1. Segelbåtens påverkan på marint liv : - En bullerstudie i skärgårdsmiljö

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för teknikvetenskap (SCI)

    Författare :Jesper Adolfsson; Alexander Åström; [2023]
    Nyckelord :Segelbåt; buller;

    Sammanfattning : Segelbåtsflottan i Stockholms skärgård står varje år för hundratusentals användningsdagar, ofta inomskärs och i grunda vikar. Dessa områden är viktiga levnads- och fortplantningsplatser för många av Östersjöns fiskarter, men det saknas studier om segelbåtarnas påverkan på det marina djurlivet. LÄS MER

  2. 2. The Taco Theory : - A repeated measurement study of the effects of experiential event marketing on brand relationship quality in the FMCG industry

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Tiffany Dosé; Alexander Åström; [2017]
    Nyckelord :Experiential Event Marketing; Brand Relationship Quality; FMCG; Offline Marketing; Brand Experiences;

    Sammanfattning : Consumer marketing scholars keenly emphasize a proposed paradigm shift toward interactive relationships and lived brand experiences. Yet, little has been done to investigate the link between the two. Until now. LÄS MER

  3. 3. Måste gammal frukt slängas? - En empirisk studie om livsmedelsbutikers förhållande till frukt och grönsaker

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Alexander Åström; Rasmus Platenik; [2016-05-09]
    Nyckelord :Livsmedelsbutik; Matsvinn; Ful frukt och grönt; ICA Kvantum Lerum; Hemköp Vasagatan; Lönsamhet; Kannibalisering; Kundbaserad prissättning; Retail Management; Marknadsföring; Corporate Social Responsibility;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att studera möjligheten för livsmedelsbutiker att utnyttja grönsaker och frukt med ett defekt utseende eller som måste konsumeras inom en snar framtid till försäljning istället för att slängas. Uppsatsen undersöker vidare om det finns intresse för en handel av denna sort samt om butikerna kan finna någon lönsamhet genom försäljningen. LÄS MER

  4. 4. Development Finance Institutions’ Effect on The Fund Manager’s Investment Decisions : Balancing Financial Performance Goals and Development Impact Objectives

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Alexander Adolfssson; Marie Åström; [2016]
    Nyckelord :DFI; Development Finance Institutions; MDFI; Multilateral Development Finance Institutions; SEE; SRI; Socially Responsible Invesments; CSR; NGO; SIDA; DEG; FM; SME; Multiplier Effect; Agent Theory; Stakeholder Theory; Qualitative; Subjectivism; Objectivism; Postitivsm; Intepretivism; Investment Behavior; Standard Asset Pricing Model; ESG; Sin Industries; Principle-agent Theory; Positivist Agent Thoery; Agent Conflict; Incentives; Investment Behvaior; Optimal contracts; Descriptive Stakeholder Thoery; Convergent Stakeholder Theory; Stakeholder; Shareholder; Financial Performance; Development Impact; Hands-off model; Direct-involvement model; Affirmative Behavior; Aviodance Behavior; Tripple Bottom Line; Agent; Principle; Control; Fund Manager;

    Sammanfattning : Development Finance Institutions (DFIs) have played a crucial role in moving socially responsibility considerations up on the private equity industry’s agenda. DFIs add a development impact criterion to traditional financial performance goals in the investment industry and play a catalytic role by mobilizing other investors. LÄS MER

  5. 5. Den lojala crowdfunding-finansiären - en kvantitativ studie om crowdfunding och dess marknadsföringseffekter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Agnes Hedman; Alexander Åström; Lovisa Haeger; [2014]
    Nyckelord :Crowdfunding; lojalitet; word of mouth; finansiär; Benefits of Costumer Retention-stegen; Business and Economics;

    Sammanfattning : Uppsatsen "Den lojala crowdfunding-finansiären – en kvantitativ studie om crowdfunding och dess marknadsföringseffekter" är av teoritillämpande karaktär och syftet är att undersöka huruvida teorier om kundlojalitet och word of mouth kan tillämpas i ett crowdfunding-sammanhang, mer specifikt på crowdfunding-finansiärer. De teorier som främst ska undersökas är Villanuevas et al. LÄS MER