Sökning: "Alexandra Abrahamsson"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Alexandra Abrahamsson.

  1. 1. Mellan raderna - En kvalitativ studie om varuhuschefers roll i en organisationsförändring

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ellen Abrahamsson; John Ericsson; Alexandra Tsakiris; [2024]
    Nyckelord :mellanchefer; organisationsförändring; filtrering; identitet; föräldraroll; middle managers; organizational change; filtering; identity; parenting role; Business and Economics;

    Sammanfattning : En kvalitativ studie som syftar till att bidra med en ökad nyansering av mellanchefers roll i organisationsförändringar genom att se till hur de själva uppfattar rollen i fråga och vad den innefattar. Studien behandlar således frågeställningen: ”Hur ser varuhuschefer på sin roll i en organisationsförändring?” För att besvara denna frågeställning har en kvalitativ fallstudie gjorts på sju varuhuschefer som har positionen som mellanchefer. LÄS MER

  2. 2. Vad motiverar SFI-deltagare att lära sig svenska? En kvalitativ studie om vad som motiverar deltagare på SFI att lära sig svenska som andraspråk.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Alexandra Fransson; [2021-03-08]
    Nyckelord :motivation; SFI; andraspråksinlärning; instrumentell och integrativ motivation; intern och extern motivation; kulturell bakgrund;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om vad som motiverar vuxna inlärare att lära sig svenska på SFI. Begreppet motivation har visat sig vara både svårdefinierat och abstrakt, men det är trots allt en av de viktigaste komponenterna när det kommer till andraspråksinlärning (Dörnyei 1998:117). LÄS MER

  3. 3. Att arbeta med musik i förskolan : Betydelsen av pedagogens syn på musik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Alexandra Hjelm; Frida Abrahamsson; [2017]
    Nyckelord :music; learning; musicality; preschool; musik; lärande; musikalitet; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pedagogens syn på musik påverkar hur de arbetar med musik i förskolans verksamhet. Studiens tre frågeställningar är - Vad anser pedagoger ingår i begreppet musik? Vilka kunskaper anser sig pedagoger behöva för att undervisa i och arbeta med musik i förskolan? samt I vilket syfte använder pedagoger musik i förskolan? Datainsamlingen gjordes genom delvis strukturerade kvalitativa intervjuer med sex pedagoger i en större stad. LÄS MER

  4. 4. Why Now? : Analyzing Processes for Gender Empowerment in Contemporary India and Morocco

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Alexandra Nörby; [2014]
    Nyckelord :: structural change; India; Morocco; gender empowerment; Abrahamsson; strategic gender interests;

    Sammanfattning : This bachelor's thesis has been conducted based on an interest in the women's empowerment processes taking place in India after the 2012 Delhi gang rape,  and after the suicide of Amina Filali in Morocco in 2012. The goal of the study is to analyze whether there are similarities in the way the processes unfold, based on Hans Abrahamsson's (2003) work on structural change, and to analyze how far the processes of change have advanced. LÄS MER

  5. 5. Likabehandlingsarbete i förskolan : Integrering av likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling och diskriminering

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Alexandra Jonsson; Susanne Abrahamsson; [2014]
    Nyckelord :Demokrati; likabehandling; diskriminering; kränkande behandling; främja; förebygga;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån DO:s definition av arbetet med likabehandlingsplan, plan mot diskriminering och kränkande behandling undersöka hur arbetet med dessa planer integreras i förskolornas verksamhet. Specifikt fokus läggs vid att synliggöra vilka metoder och redskap som används för att förebygga, främja och åtgärda arbetet i verksamheterna. LÄS MER