Sökning: "Alexandra Lindqvist"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Alexandra Lindqvist.

  1. 1. Att uppfattas som legitim i klimatomställningen : Medias roll för en aktörs legitimitet

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tema Miljöförändring

    Författare :Alexandra Lindqvist; Linda Arvidsson; [2023]
    Nyckelord :Legitimacy; climate transformation; media; polycentrism; Legitimitet; klimatomställning; media; polycentrism;

    Sammanfattning : The aim of the study was to see how the media affects the legitimacy of an actor in the climate transformation, by looking at a specific actor. A qualitative analysis has been carried out in the form of a document study of newspaper articles concerning an actor in the climate transformation. LÄS MER

  2. 2. Ledarskapsstil och personalomsättning inom en offentlig verksamhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Psykologi

    Författare :Julia Hilläng Lindqvist; Alexandra Snetselaar; [2019]
    Nyckelord :personnel turnover; leadership; transformational leadership; transactional leadership; personalomsättning; ledarskap; transformativt ledarskap; transaktionellt ledarskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka om det gick att predicera personalomsättningen utifrån typen av ledarskap. Ledarskapsstilarna som undersöktes var transaktionellt och transformativt. En enkät med 27 ledarskapsfrågor och skickades ut till medarbetare med en chefsposition på en offentlig organisation. LÄS MER

  3. 3. Från anstalt till Svenssonliv : En kvalitativ studie om frivårdens arbete med villkorligt frigivnas återanpassning

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Hälsa och välfärd

    Författare :Alexandra Lindqvist; Marina Sundvall; [2019]
    Nyckelord :parolees; probation offices; system theory; labelling; stigmatization; deviation spiral; villkorligt frigivna; frivården; systemteori; stämpling; stigma; avvikelsespiral;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur frivården i Sverige arbetar för villkorligt frigivnas återanpassning till samhället. Med återanpassning menas att individen efter att ha avtjänat av fängelsestraffet ska återgå till en icke-kriminell livsstil. LÄS MER

  4. 4. Värdet av en influencer : Hur konsumenter påverkas av annonsering i sociala medier med, respektive utan, influencers vid köp av low involvement-produkter

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Hanna Eriksson; Zara Lood Lindqvist; Alexandra Uhrberg; [2017]
    Nyckelord :Advertisement in social media; influencer marketing; influencers; low involvement products; Annonsering i sociala medier; influencer marketing; influencers; low involvement-produkter;

    Sammanfattning : Författare: Hanna Eriksson, Zara Lood Lindqvist, Alexandra Uhrberg Handledare: Åsa Lindström Examinator: Bertil Hultén Kurs: Examensarbete 30 hp, Civilekonomprogrammet inriktning marknadsföring, Linnéuniversitetet Kalmar, VT 2017, 4FE63E Forskningsfråga: Hur påverkas konsumenter av influencer marketing i jämförelse med annonsering på sociala medier där influencers inte förekommer, vid köpbeslut för low involvement-produkter? Syfte: Denna studies syfte är att analysera och diskutera influencers inverkan på konsumenters köpbeslut för low involvement-produkter. Genom att ta hänsyn till kostnadsbilden för influencer marketing och övrig annonsering på sociala medier samt studera och analysera hur konsumenter uppfattar annonsering i sociala medier för low involvement-produkter med, respektive utan, influencers ämnar studiens författare att generera indikationer kring värdet av en influencer i den unika kontexten. LÄS MER

  5. 5. Elever i läs- och skrivsvårigheter : Lärares uppfattningar om svårigheter i läs- och skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Alexandra Lindqvist; [2016]
    Nyckelord :Elever i läs- och skrivsvårigheter; elever med läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; strategi;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate what knowledge five trained primary school teachers had about students who are in reading and writing difficulties, as well as to explore how these teachers assessed pupils in difficulties. The study is based on a socio-cultural perspective. LÄS MER