Sökning: "Alexandra Mårtensson"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Alexandra Mårtensson.

  1. 1. Rektorers sätt att organisera det systematiska kvalitetsarbetet i förskolan : och anställdas uppfattning av uppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Alexandra Bylund; Terese Mårtensson; [2021]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; kvalité; rektor; systematiskt kvalitetsarbete; uppdrag; yrkesroll;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få förståelse för hur rektorerna organiserar det systematiska kvalitetsarbetet och hur de anställda förstår detta arbete relaterat till sin yrkesroll. Det systematiska kvalitetsarbetet är någonting som kontinuerligt och systematiskt ska genomföras i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Amputation av en extremitet : upplevelsen av att förlora en kroppsdel

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för hälsa och samhälle

    Författare :Alexandra Lindbom; Frida Mårtensson; [2017]
    Nyckelord :Patient; amputees; amputation; loss of limb; limb loss; qualitative research; qualitative studies; experience; interview; attitude och patients’ experience;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att förlora ett ben innebär en påfrestning på livet och livskvalitén sänks. Amputation betyder att skadad vävnad och skelett avlägsnas och det kan bero på trauma, cirkulatorisk svikt eller infektioner. Syfte: Var att beskriva upplevelsen av att ha förlorat en nedre extremitet genom amputation. LÄS MER

  3. 3. Att förändra barns beteende – en litteraturstudie om Supernanny-metoden i relation till den svenska förskoleverksamheten

    C-uppsats,

    Författare :Alexandra Kreus; Pernilla Mårtensson; Lina Ström; [2009]
    Nyckelord :Supernanny; time-out; F;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med denna studie var att ur ett förskoleperspektiv beskriva,analysera och diskutera de så kallade Supernanny-metoden i förhållande till sådantsom barns demokratiseringsprocess samt lärande och utvecklande av etik.Huvudfrågan handlar om vad dessa metoder egentligen är, samt huruvida de kananses vara förenliga med styrdokument, barnkonventionen samt aktuellavetenskapliga teorier om barns lärande och utveckling. LÄS MER