Sökning: "Alexandra lek"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden Alexandra lek.

  1. 1. Den fria lekens betydelse för barns språkutveckling : En kvalitativ studie om hur den fria leken i förskolan kan vara främjande för barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Alexandra Bönström; Maria Fjellman; [2024]
    Nyckelord :Fri lek; förskola; förskollärare; lekresponsiv undervisning; lärmiljö och språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbete med att främja barns språkutveckling i relation till fri lek i förskolan, samt hur den fria leken kan vara främjande för barns språkutveckling. I studien används en kalitativ forskningsansats där semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod har utförts. LÄS MER

  2. 2. Skoldagens fria tid.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Alexandra Magnusson; Matilda Karlsson; [2023-10-26]
    Nyckelord :rastverksamhet; rastaktivitet; rast; fritid; lek; skolgård; fysisk aktivitet; meningsfull; aktionsforskning;

    Sammanfattning : Vi har gjort ett utvecklingsinriktat arbete med aktionsforskning som metod i syfte att förändra och förbättra elevernas raster med hjälp av rastaktiviteter. Detta för att främja meningsskapande, sociala samspel, fysisk aktivitet och på lång sikt även den psykiska hälsan. LÄS MER

  3. 3. Från lek till rutin – Förskollärares erfarenheter av övergångssituationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nadja Korpelin; Alexandra Söderberg; [2023]
    Nyckelord :Övergångar; lek; rutin; upplevelser; kunskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka förskollärares upplevelser av, men också kunskaper om att hantera, övergångssituationer mellan lek och rutin i förskolan. Förskoleåldern är en period i livet där det kan upplevas svårt att avsluta en rolig aktivitet för att övergå till en annan, därför är det som förskollärare viktigt att kunna ge bra stöd vid dessa situationer. LÄS MER

  4. 4. Lekotopen Fågelriket : ett gestaltningsförslag i Järfälla

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Alexandra Ingelgård; [2023]
    Nyckelord :lekotop; lekotoper; naturlek; barn; löst material; naturpedagogik; gestaltning; landskapsarkitektur; tecken på omsorg;

    Sammanfattning : När man vistas i naturen, framförallt under barndomen, skapar man en relation till den. En tidig och nära relation till naturen leder till att man värderar naturen högre och engagerar sig i miljöfrågor, vilket kan vara positivt i arbetet för att skapa ett hållbart samhälle. LÄS MER

  5. 5. Påverkansfaktorer vid integritetsval i en cookie-banner : Hur kunskap, situationsbetingade faktorer och gränssnitt påverkar användarnas val i en cookie-banner

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Alexandra Millard; Maija Nyström Papazi; Elinore Runesson; [2023]
    Nyckelord :Cookies; integritetsval; samtycke; påverkansfaktorer; kunskap; situationsbetingade faktorer; gränssnitt;

    Sammanfattning : In order to improve the user experience and increase sales on the web, companies use so-called cookies to collect user data. However, cookies can be a major risk to users' privacy. Since GDPR and LEK were instituted, informed consent is now required to download cookies on users' computers. This is done through so-called cookie banners. LÄS MER