Sökning: "Alfabetisering"

Visar resultat 16 - 20 av 25 uppsatser innehållade ordet Alfabetisering.

  1. 16. Modersmålsbaserad svenskundervisning MBV : En jämförande studie mellan MBV och en modell för alfabetisering på svenska

    L2-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Annika Forsberg; [2011]
    Nyckelord :alfabetisering; analfabeter; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Det egna modersmålet utgör kärnan i en individs identitet och är centralt för känslan av social och kulturell tillhörighet. Särskilt viktigt blir det egna språket i mötet med en ny kultur och ett nytt språk. Att få använda sitt modersmål i det mötet kan bli en säker väg in i allt det nya. LÄS MER

  2. 17. Situationen för andraspråksinlärare som aldrig har tillägnat sig läs- och skrivförmågan. : En kvalitativ intervju med tre analfabeter studerande inom SFI.

    L2-uppsats, Avdelningen för humaniora

    Författare :Ann-Sofie Björling; [2011]
    Nyckelord :lågutbildad; alfabetisering; andraspråksinlärning; läs- och skrivkunnighet; litteracitet;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 18. Undervisning av analfabeter i en liten svensk kommun : Förutsättningar, svårigheter och i vilken mån modersmålet används som stöd i undervisningen

    L2-uppsats, Avdelningen för humaniora

    Författare :Eva Engström Persson; [2011]
    Nyckelord :Alfabetisering; analfabeter; andraspråksundervisning; modersmålsstöd; modersmålslärare;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 19. Alfabetisering inom SFI, med fokus på en modell som är modersmålsbaserad

    L2-uppsats, Avdelningen för humaniora

    Författare :Mona Baqer; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 20. Alfabetisering - vad innebär det för individen? : En studie om illitteratas väg genom sfi-undervisningen

    Kandidat-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Kristina Davidsson; [2010]
    Nyckelord :Alfabetisering; alfabetiseringsundervisning; illitteracitet; litteracitet; sfi; läs- och skrivinlärning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka vad det innebär att gå från att vara illitterat till att bli litterat med fokus på den enskilde individen. Syftet är också att undersöka vad den studerande inom så kallade alfabetiseringsprogram anser att undervisningen bör innehålla när det gäller metoder, material och upplägg. LÄS MER