Sökning: "Algebraundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet Algebraundervisning.

  1. 1. Digitala verktyg i matematikundervisning : En kvalitativ undersökning kring de digitala verktygen i matematikundervisningen och grundskollärares syn på sin digitala kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Skrijelj Amina; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Digital teknik blir allt mer betydelsefullt i samhället. Många barn idag har en stor vana med att hantera digitala verktyg och idag finns det krav på deras digitala kompetens i skolan. LÄS MER

  2. 2. Digitala läromedel i algebraundervisningen : En kvantitativ innehållsanalys av elevuppgifter i årskurs 6

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Felicia Jalminger; Emelie Svensson; [2023]
    Nyckelord :Digital curriculum materials; pupil tasks; school year 6; algebraic teaching; content analysis; interactivity; multimodality; feedback; Digitala läromedel; elevuppgifter; årskurs 6; algebraundervisning; innehållsanalys; interaktivitet; multimodalitet; återkoppling;

    Sammanfattning : Dagens samhälle blir mer digitaliserat för varje år som går och skolan följer den utvecklingen; därmed ökar digitaliseringen och användandet av digitala läromedel även i skolan. Därför är undersökningen relevant för den nutida skolans utveckling. LÄS MER

  3. 3. Funktionellt tänkande i årskurs 1–3 : En kvalitativ undersökning om lågstadielärares tolkning av undervisning i funktionellt tänkande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Lina Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :funktionellt tänkande; funktionssamband; algebraiskt tänkande; matematiklärare årskurs 1–3 ;

    Sammanfattning : Enligt tidigare forskning kan algebraundervisning i lågstadiet om obekanta tal utveckla missvisande förståelse hos eleverna att symbolerna för alla variabler bara kan inta ett värde. Syftet med denna studie var att undersöka hur matematiklärare i årskurs 1–3 utformar och diskuterar undervisning för elever i funktionellt tänkande som undersöker variabler med varierande värde. LÄS MER

  4. 4. Digitala verktyg i matematik Möjligheter och utmaningar i algebraundervisning i grundskola

    M1-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Issa Roula; [2021]
    Nyckelord :digital tools and algebra teaching; opportunities and challenges.; digitala verktyg och algebraundervisning; möjligheter och utmaningar.;

    Sammanfattning : Digitalization in society was a fact prior to using it in earnest in school education. The aim of this study is to research the opportunities and challenges pupils and teachers face when using digital tools in the teaching of algebra in f-6. My purpose has been to make a compilation of current research on this subject. LÄS MER

  5. 5. Elevers bristande förståelse för algebra : Lärarens arbetssätt är betydande för elevers motivation och förståelse i matematiken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jenny Green; Linda Larsson; [2018]
    Nyckelord :Algebra; arbetssätt; förklaring; förståelse; matematikundervisning; motivation;

    Sammanfattning : Att förstå det abstrakta området algebra kan för elever vara komplicerat. För att komma närmare en förståelse för eleverna läggs stor vikt vid lärarens förklaring och arbetssätt som kan vara traditionellt inriktad eller mer sociokulturellt inriktad. LÄS MER