Sökning: "Alibi"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet Alibi.

  1. 1. “Are you Danish enough to be in a beer commercial?” : a selective analysis of representation and national branding in Danish beer advertising, 1980-2020

    Master-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Bjarke Røn Knudsen; [2022]
    Nyckelord :national branding; brand culture; cultural citizenship; alcohol; beer; brand loyalty; cultural capital; cultural representation; alibi marketing; print advertising; qualitative content analysis; brand recognition; media authenticity; brand authenticity; media resistance; brand resistance; involuntary reception; jaded knowing; exoticism; commodification; semiotics; Social Sciences;

    Sammanfattning : When brands like Carlsberg or Royal draw upon the national brand of Denmark, they not only run the risk of reception resistance, but also of challenges to their claims of cultural legitimacy from the same consumer public they hope to entice, be it domestic or international. Through qualitative content analysis of a sample comprising mainly of print media collected from domestic sources, the author investigated the representation of and references to Danish cultural citizenship and national branding in a representative selection of beer advertisements from the Carlsberg and Royal Unibrew corporations, dating from 1980-2020. LÄS MER

  2. 2. Varumärkesutvidgning i gråzon

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Niklas Larsson; Gleb Sobolev; [2020]
    Nyckelord :Strategisk kommunikation; varumärkeskommunikation; Varumärkesutvidgning; företagsidentitet; Alibi marketing; alternativa marknadsföringsstrategier; marknadsföring reglerad marknad; alkohollagen; Norrlands Guld; Falcon; Mariestad; alkoholfritt; öl.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka uppkomsten av fenomenet alkoholfri reklam. Bakgrunden visar på att stora varumärken satsar stora summor på sin alkoholfria marknadsföring men statistiken visar på att försäljningen av de alkoholfria alternativen inte motsvarar investeringarna. LÄS MER

  3. 3. Den afghanska kvinnan, en symbol? : en kritisk diskursanalys av Bush-administrationens användning av den afghanska kvinnan efter den 11 september 2001

    L2-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Amanda Sara Sajadi; [2018]
    Nyckelord :Kön; Krig; USA-invasion; Afghanska kvinnor; Afghanistan; Terrorism; 9 11; Taliban.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie tillämpar Van Dijks kritiska diskursanalys på tre tal som hölls av George W.Bush, Laura Bush samt Collin Powell under år 2001 efter attackerna på World Trade Center. LÄS MER

  4. 4. Jämlikt deltagande - Om ensamkommande och nyanlända tjejers väg in i föreningsliv genom separatism

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Beatrice Rundström; [2018]
    Nyckelord :collective activities; feminism; unaccompanied and newly arrived girls; separatism;

    Sammanfattning : This study examines unaccompanied and newly arrived refugee girls’ possibilities to join collective activities. A lot of organizations in Sweden struggle to include unaccompanied and newly arrived refugee girls in activities such as sports and culture. LÄS MER

  5. 5. Barnperspektivet i 5 kap. 6 § utlänningslagen – ett formellt alibi? : En studie av 2014 och 2016 års reformering av särskilt eller synnerligen ömmande omständigheter, i teori och praktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Victor Klint; [2016]
    Nyckelord :migration; asyl; barn; uppehållstillstånd; särskilt; synnerligen; ömmande; omständigheter; lagändring; reform;

    Sammanfattning : 5 kap. 6 § utlänningslag (2005:716) (UtlL) utgör en undantagsregel från huvudgrunderna för uppehållstillstånd i utlänningslagen. Före den lagändring som trädde ikraft den 1 juli 2014 kunde både vuxna och barn beviljas uppehållstillstånd om det förelåg ”synnerligen ömmande omständigheter” enligt lagrummet. LÄS MER