Sökning: "Alkoholreklam"

Visar resultat 6 - 10 av 16 uppsatser innehållade ordet Alkoholreklam.

  1. 6. Svensk alkoholpolitik och EU - en undersökning av Sveriges och EU:s alkoholpolitik

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Felix Johnson; [2014]
    Nyckelord :fri rörlighet; alkoholtullar; EU-law and social welfare law Alkoholpolitik; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Uppsatsen har som syfte att redogöra för alkoholpolitiken som bedrivs och som har bedrivits i Sverige och dess förhållande till EU-rätten, samt att redogöra för den alkohol- och hälsopolitik EU bedriver. Utöver diskuteras den fria rörligheten och alkoholimport. LÄS MER

  2. 7. En bild säger mer än tusen ord : En bildanalys av alkoholreklamsbilder utifrån ett intersektionellt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för socialt arbete

    Författare :Maria Grape; Joanna Yapan Lindberg; [2013]
    Nyckelord :Alkoholreklam; Intersektionelltperspektiv; Kön; Klass; Etnicitet; Genus.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att belysa kön, klass och etnicitet utifrån intersektionalitetsperspektivet och hur dessa begrepp framställs i reklambilder som marknadsför alkoholhaltiga drycker. I resultatet och analysen använde vi oss utav forskningsdesignen bildanalys, vilket är en form av innehålls analys. LÄS MER

  3. 8. Ansvarsfull marknadsföring : En studie av Sveriges största ölproducenter

    Kandidat-uppsats, KTH/Industriell produktion

    Författare :Albin Kahn; Victor Matinlassi; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den här rapporten söker svar på; ”Tar ölproducenter i Sverige sitt ansvar vid marknadsföring av sina produkter, med avseende på konsumentens ålder och produktens negativa effekter?” Intervjuer med Sveriges två största ölproducenter; Carlsberg och Spendrups, samt en genomgång av relevant litteratur ligger till grund för analysen i denna rapport. Resultatet tyder på att de största ölproducenterna i många avseenden är duktiga på att ta ansvar, men att det finns en hel del att göra när det gäller både sociala medier och tv-reklam. LÄS MER

  4. 9. The Right One : En studie av användningen av könsstereotyper i tryckt alkoholreklam i svensk månadspress

    Kandidat-uppsats, Kultur, samhälle, mediegestaltning

    Författare :Carolina Henningsson; Henrietta Thönnersten; [2011]
    Nyckelord :Alcohol advertisting; advertisement; monthly press; gender stereotypes; consumtion; Alkoholreklam; reklam; månadspress; könsstereotyper; konsumtion;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att titta på om de stereotypa bilderna som tycks finnas av män och kvinnor i reklam stämmer; som att rosa drar till sig en kvinnas uppmärksamhet eller att en stilren bild attraherar män mer än kvinnor. Eftersom annonserna vi har valt kommer från en typisk herrtidning och en typisk damtidning hoppas vi på att kunna komma fram till att det finns distinkta skillnader i hur män och kvinnor reagerar på de sex annonser vi har valt ut. LÄS MER

  5. 10. Öl är inget för kvinnor - En studie av fyra reklamfilmer för öl

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :David Lindbäck; Sebastian Eriksson; [2011]
    Nyckelord :öl; Carlsberg; Norrlands guld; Heineken; Falcon; semiotik; barthes; genus; reklamanalys; alkohol; reklamfilm; stereotyper; Social Sciences;

    Sammanfattning : Sverige står under EU:s lagstiftning i bland annat frågan om alkoholreklam i TV. Lagstiftning trädde i kraft 2003 och då ändrades förutsättningarna för hur alkoholproducenter tillåts och kan marknadsföra sina produkter. LÄS MER