Sökning: "Alkoholreklam"
Visar resultat 6 - 10 av 16 uppsatser innehållade ordet Alkoholreklam.
6. Svensk alkoholpolitik och EU - en undersökning av Sveriges och EU:s alkoholpolitik
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Uppsatsen har som syfte att redogöra för alkoholpolitiken som bedrivs och som har bedrivits i Sverige och dess förhållande till EU-rätten, samt att redogöra för den alkohol- och hälsopolitik EU bedriver. Utöver diskuteras den fria rörligheten och alkoholimport. LÄS MER
7. En bild säger mer än tusen ord : En bildanalys av alkoholreklamsbilder utifrån ett intersektionellt perspektiv
Kandidat-uppsats, Avdelningen för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att belysa kön, klass och etnicitet utifrån intersektionalitetsperspektivet och hur dessa begrepp framställs i reklambilder som marknadsför alkoholhaltiga drycker. I resultatet och analysen använde vi oss utav forskningsdesignen bildanalys, vilket är en form av innehålls analys. LÄS MER
8. Ansvarsfull marknadsföring : En studie av Sveriges största ölproducenter
Kandidat-uppsats, KTH/Industriell produktionSammanfattning : Den här rapporten söker svar på; ”Tar ölproducenter i Sverige sitt ansvar vid marknadsföring av sina produkter, med avseende på konsumentens ålder och produktens negativa effekter?” Intervjuer med Sveriges två största ölproducenter; Carlsberg och Spendrups, samt en genomgång av relevant litteratur ligger till grund för analysen i denna rapport. Resultatet tyder på att de största ölproducenterna i många avseenden är duktiga på att ta ansvar, men att det finns en hel del att göra när det gäller både sociala medier och tv-reklam. LÄS MER
9. The Right One : En studie av användningen av könsstereotyper i tryckt alkoholreklam i svensk månadspress
Kandidat-uppsats, Kultur, samhälle, mediegestaltningSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att titta på om de stereotypa bilderna som tycks finnas av män och kvinnor i reklam stämmer; som att rosa drar till sig en kvinnas uppmärksamhet eller att en stilren bild attraherar män mer än kvinnor. Eftersom annonserna vi har valt kommer från en typisk herrtidning och en typisk damtidning hoppas vi på att kunna komma fram till att det finns distinkta skillnader i hur män och kvinnor reagerar på de sex annonser vi har valt ut. LÄS MER
10. Öl är inget för kvinnor - En studie av fyra reklamfilmer för öl
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Sverige står under EU:s lagstiftning i bland annat frågan om alkoholreklam i TV. Lagstiftning trädde i kraft 2003 och då ändrades förutsättningarna för hur alkoholproducenter tillåts och kan marknadsföra sina produkter. LÄS MER