Sökning: "Alla tiders historia historiemedvetande"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Alla tiders historia historiemedvetande.

  1. 1. Historia och värden : gestaltning av värdefrågor i historieläroböcker för gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för humaniora

    Författare :Linda Westberg; [2011]
    Nyckelord :Historia; historieläroböcker; läroböcker; läromedel; värden; värdefrågor; värdegrund; Niklas Ammert;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks om läroböcker i historia för gymnasiet gestaltar en koppling mellan värden och historia, och hur den kopplingen i så fall ser ut. Läroböckerna som undersöks är Alla tiders historia A, Perspektiv på historien A och Perspektiv på historien 50p, och dessa undersöks utifrån tre olika tendenser som återfinns i avhandlingen Det osamtidigas samtidighet: historiemedvetande i svenska läroböcker under hundra år. LÄS MER

  2. 2. Historiebruk i historieläroböcker från Sverige och Libanon

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Wael Eido; [2009]
    Nyckelord :Historieläroböcker; historiebruk; historiemedevetande; förord; andra världskriget; stoffurval;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur skillnader i historiebruk förekommer i gymnasiala libanesiska och svenska historieläroböcker och hur dessa skillnader kan tänkas påverka elevernas historiemedvetande. Undersökningen genomfördes genom att studera förorden, stoffurvalet som berör det andra världskriget och den amerikanska insatsen under det andra världskriget. LÄS MER

  3. 3. Hållbar utveckling nu och i framtiden via historien

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Edgar Jakobsson; Linus Österholm; [2009]
    Nyckelord :analysis of textbooks; history; sustainable development; consciousness of history; läromedelsanalys; historia; hållbar utveckling; historiemedvetande;

    Sammanfattning : I vårt arbete har vi undersökt hur perspektivet hållbar utveckling framträder i tre historieläroböcker för gymnasiet: Alla tiders historia Maxi, Perspektiv på historien A och Epos historia – För gymnasieskolans kurs A och B. Dessutom har vi, utifrån historiedidaktisk teori kring begreppet historiemedvetande, klarlagt i vilken utsträckning de undersökta läroböckerna kan utveckla elevers handlingsberedskap. LÄS MER