Sökning: "Alla vi Barn i Bullerbyn"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Alla vi Barn i Bullerbyn.

  1. 1. "Jag tycker synd om dom som inte bor i Bullerbyn" : En diskursanalys om etnisk mångfald i förskolors barnlitteraturutbud

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Ida Söderman; Emma Front; [2022]
    Nyckelord :Children’s literature. Discourse analysis. Ethnic diversity. Multiculturalism. Pre-school.; Barnlitteratur. Diskursanalys. Etnisk mångfald. Förskola. Mångkultur.;

    Sammanfattning : Alla barn ska ha rätt till att främja sin förståelse av sin egen och andras kulturer, enligt Barnkonventionen (UNICEF Sverige, 2018). Studiens syfte är att synliggöra vilken mångkulturell barnlitteratur som finns tillgänglig för de äldre barnen i förskolornas verksamhet, genom att presentera vilka diskurser som framträder i de böckerna som finns tillgängliga i förskolornas bokhyllor. LÄS MER

  2. 2. Barnlitteratur ur ett genusperspektiv : En text- och bildanalys av Astrid Lindgrens böcker Lotta påBråkmakargatan och Alla vi barn i Bullerbyn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elisabet Magnerot; [2021]
    Nyckelord :Lotta på Bråkmakargatan; Alla vi Barn i Bullerbyn; Astrid Lindgren; genus; traditionella könsroller; critical literacy; kritisk litteracitet; illustrationer; normbrytande;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att utföra en text- och bildanalys av Astrid Lindgrens böckerLotta på Bråkmakargatan (1961) och Alla vi barn i Bullerbyn (1947). I studien undersökshuvudkaraktärerna med inriktning på Lotta och Lisa ur ett genusperspektiv och jämför derasgenuskonstruktion, och hur de framställs i anknytning till de genusnormer som förekommer ibarnlitteratur. LÄS MER

  3. 3. Synen på barndom och uppfostran i skönlitterära barnböcker : - Specifikt, Janne, min vän(1985), Alla vi barn i Bullerbyn(1947) och Mera om oss barn i Bullerbyn(1949)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Filis Akfidan; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Barndomen i en landsbygdsidyll : En ekokritisk studie av Astrid Lindgrens verk Emil i Lönneberga och Alla vi barn i Bullerbyn.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Ellinor Hammarsten; [2015]
    Nyckelord :Litteraturvetenskap; ekokritik; Astrid Lindgren; Emil i Lönneberga; Alla vi barn i Bullerbyn; Landsbygdsidyll;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att analysera naturskildringarna i Emil i Lönneberga och Alla vi barn i Bullerbyn utifrån ett ekokritiskt perspektiv för att på så sätt se hur natursynen i böckerna påverkar landbygdsidyllen. Det ekokritiska perspektivet innebär att man jämför relationerna mellan det mänskliga och det icke mänskliga i litterära verk. LÄS MER

  5. 5. Öppna landskap : En artikelserie om miljövård inom jordbruket

    Kandidat-uppsats, Institutionen för svenska, retorik och journalistik

    Författare :Fredrik Stork; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Överingress För hundra år sedan drevs ett familjenära jordbruk i Sverige. I takt med stigande konkurrens har många gårdar tvingats till valet att lägga ner eller öka sin produktion. De småskaliga jordbruk som för tankarna till Astrid Lindgrens böcker om Emil i Lönneberga och Alla vi barn i Bullerbyn finns knappt kvar längre. LÄS MER