Sökning: "Allmänna matematiksvårigheter"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden Allmänna matematiksvårigheter.

  1. 1. Intensivträning i matematik med Vektor

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Gordon; Malin Wideheim; [2020]
    Nyckelord :digitala program; intensivundervisning; matematik; taluppfattning; vektor;

    Sammanfattning : I denna studie har vi gjort ett intensivträning för 13-åriga elever i matematiksvårigheter. I vårt arbete som specialpedagog i matematik hjälper vi eleverna i matematiska svårigheter. Vi arbetar direkt med eleven eller hjälper läraren att organisera utbildningen i klassrummet. LÄS MER

  2. 2. Lärares uppfattningar om användandet av appar för elever i matematiksvårigheter : Appars potential i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Malin Hasselblad; [2019]
    Nyckelord :Allmänna matematiksvårigheter; Digital teknologi; Kvalitativ studie; Matematikappar; Matematikundervisning; Årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur lärare i årskurs 1–3 använder appar i matematikundervisningen för elever i allmänna matematiksvårigheter samt vilken potential lärarna upplever att appar har för matematikundervisning. Studien bygger på semistrukturerade intervjuer av fem lärare. LÄS MER

  3. 3. Matematiksvårigheter ur lärares perspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nedhal Mezer Odha; [2017]
    Nyckelord :Allmänna matematiksvårigheter; Alkalkylli; Ayslexi; Dyskalkyli; Extra anpassningar. Matematiksvårigheter; Pseudo; Särskilt stöd och åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Matematiksvårigheter är ett viktigt område i matematiken. Sjöberg (2006) anser att elevers matematiksvårigheter bör undersökas i ett bredare perspektiv. Han menar att det måste tas hänsyn till lärares pedagogiska perspektiv när det behövs för att ta fram åtgärder för att hjälpa eleven. LÄS MER

  4. 4. Räkna med matematiksvårigheter : En analys av matematiksvaga elevers svårigheter, baserad på det nationella provet i år 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Ingrid Börnesson; [2017]
    Nyckelord :matematik; matematiksvårigheter; specialpedagogik; nationella prov; konstruktivistiskt grundad teori;

    Sammanfattning : Många elever hamnar i svårigheter med matematiken vilket kan få stora konsekvenser i såväl privatliv som kommande yrkesliv. I skolan kan en elev ha allmänna svårigheter med många ämnen vilket gör det förhållandevis enkelt att planera en bra undervisning. LÄS MER

  5. 5. Undervisning för elever med låga prestationer i matematik : • En litteraturstudie med fokus på allmänna matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Amanda Arvidson; [2017]
    Nyckelord :”general difficulties”; ”in the classroom”; ”low achievement”; ”primary school”; ”teaching”;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i F-3 kan undervisa för att stödja elever med låga prestationer i matematik. Utifrån syftet konkretiserades en frågeställning för att göra studien undersökningsbar: Hur kan lärare undervisa för att hjälpa elever i allmänna matematiksvårigheter? Metoden som valdes för att undersöka denna fråga var en systematisk litteraturstudie. LÄS MER