Sökning: "Allsidig bedömning"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Allsidig bedömning.

  1. 1. Effekterna av en sammantagen och allsidig bedömning: En kombinerad dokumentanalys och enkätundersökning om Ämnesbetygsreformens princip för betygssättning

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Carl-Johan Mellin; [2024]
    Nyckelord :Likvärdig bedömning; betygsinflation; professionell autonomi; läroplansteori; ämnesbetygsreformen; General Works;

    Sammanfattning : Föreliggande examensarbete grundar sig på den nya principen för betygssättning som infördes i samband med riksdagens klubbande av Ämnesbetygsreformen den 23 februari 2022. Syftet med arbetet var att ta reda på vilka intentioner som låg bakom den nya principen för betygssättning och vilket effekt den nya principen har och har haft för svensklärares bedömningsarbete. LÄS MER

  2. 2. Speciallärares perspektiv på skrivundervisning i grundskolans tidiga år : En diskursanalys av styrdokument och stödunderlag

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Sofia Fredlund Ugarph; Evelina Skoglund; [2023]
    Nyckelord :likvärdighet; skrivbedömning; skrivdidaktik; skrivdiskurser; skrivundervisning; skrivutveckling; specialpedagogik; styrdokument;

    Sammanfattning : I föreliggande studie riktas uppmärksamheten mot elevers tidiga skrivande. Speciallärare har en viktig uppgift att berika och understödja lärares kunskaper i främjande skrivundervisning. Elevers skrivutveckling är komplex och inrymmer flera samverkande dimensioner, där undervisningen behöver anpassas efter varje elevs nivå. LÄS MER

  3. 3. "Jag bedömer vad jag ser" : En kvalitativ studie om idrottslärares syn på bedömning och lärande i förhållande till elevers klädval

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Caroline Ahlqvist; Elin Jacobsson; [2022]
    Nyckelord :Betygsättning; hygien; bedömning; rörelseförmåga; roller; sociokulturellt perspektiv; identitet; idrott och hälsa; allsidig rörelseförmåga;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna uppsats är att undersöka idrottslärares upplevda förmåga att bedöma elevers allsidiga rörelseförmåga i förhållande till deras klädval. Frågeställningarna var enligt följande: Hur uppfattar idrottslärare att elevers kläder kan påverka deltagandet på lektionerna?; Hur uppfattar idrottslärare att elevers kläder kan påverka lärandet? samt Hur uppfattar idrottslärare att elevers kläder kan påverka bedömningen av allsidig rörelseförmåga?    Metod  Metoden som användes var en kvalitativ undersökningsmetod genom semistrukturerade intervjuer med fem verksamma högstadielärare spridda i Stockholmsområdet. LÄS MER

  4. 4. I yttrandefrihetens gränsland : Om gränsdragningen mellan yttrandefrihet och marknadsföring

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Axel Seger; [2021]
    Nyckelord :marknadsföring yttrandefrihet gränsdragning utpräglat kommersiell natur;

    Sammanfattning : Yttrandefriheten skyddar rätten till ett fritt meningsutbyte, en fri och allsidig upplysning och ett fritt konstnärligt skapande. Utgångspunkten är att även näringsidkare har yttrandefrihet. Näringsidkare omfattas emellertid även av marknadsföringslagar som begränsar deras yttrande­frihet. LÄS MER

  5. 5. Likvärdig och allsidig examination i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Anton Hållö; Jeff Karlsson; [2021]
    Nyckelord :allsidig bedömning; examinationsform; inre faktorer; likvärdighet; ramfaktorer; samhällskunskap; yttre faktorer;

    Sammanfattning : Examensarbetet bygger på en empirisk undersökning. Datamaterialet är insamlat genom intervjuer med två högstadielärare, samt genom enkäter som besvarats avfemtiofyra högstadieelever. Syftet med examensarbetet har varit att få kunskap om hur allsidig och därmed likvärdig examinationen i är på högstadiet i ämnet samhällskunskap. LÄS MER