Sökning: "Allsvensk fotboll"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Allsvensk fotboll.

  1. 1. I hjärnan på en sportagent : En kvalitativ studie om vilka faktorer en sportagent behöver ta i beaktande vid en rekrytering av en fotbollsspelare till internationella klubbar.

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Fredrica Lundström; Carla Strandberg; [2023]
    Nyckelord :Sportagent; fotboll; spelare; rekrytering; relation; marknadsföring; förtroende; ansvar; kunskap; nätverk.;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en kvalitativ forskningsstudie som undersöker vilka kulturella och sportsliga faktorer en sportagent bör ta i beaktande vid en rekrytering av en fotbollsspelare till internationella klubbar. En sportagent är en administrativ, rådgivande och förmedlande roll inom en fotbollsspelares sportsliga karriär för att fotbollsspelaren ska få optimala villkor inom de rekryterande klubbarna. LÄS MER

  2. 2. Den polariserade fotbollen : Rädsla för våld i samband med Allsvensk fotboll

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Jonathan de Leur; Viktor Nordström; Philip Wennergren; [2022]
    Nyckelord :våld; fotbollsrelaterade ordningsstörningar; rädsla för brott; polis; supportrar; social inlärning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka rädslan för att bli direkt- och indirekt utsatt för våld från såväl besökare som polis i samband med Allsvensk fotbollsmatch. Urvalet bestod av 369 personer som besöker minst en fotbollsmatch per säsong (55 kvinnor och 314 män) med ålder mellan 18-75 år (M=34,59, SD=12,24) där data hämtats in via webbenkäter. LÄS MER

  3. 3. Hur påverkas en allsvensk fotbollsklubb av att flytta till en multiarena? : En kvalitativ studie om AIK:s och Hammarbys arenaflytt

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Pontus Wahlroos; Johan Sjöholm; [2020]
    Nyckelord :Multi arenas; profit-orented; football club; Allsvenskan; supporters; sponsoring; AIK; Hammarby; Multiarenor; kommersialisering; fotbollsklubb; Allsvenskan; supportrar; sponsring; AIK; Hammarby;

    Sammanfattning : I takt med fotbollens kommersialisering har det blivit vanligt att europeiska fotbollsklubbar flyttat från klassiska arenor till multiarenor. Det hela är ett nytt fenomen i svensk och nordisk fotboll, där endast ett fåtal arenor kan klassas som multiarenor. LÄS MER

  4. 4. Sambandet mellan sportslig framgång och ekonomisk ställning för fotbollsklubbar i Allsvenskan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

    Författare :August Theorin; Fredrik Bornebusch; [2018]
    Nyckelord :Sports success; Economic success; Net sales; Cash flow; Equity; Sports management; Allsvenskan; Football; Sportslig framgång; Ekonomisk framgång; Nettoomsättning; Kassaflöde; Eget kapital; Sports management; Allsvenskan; Fotboll;

    Sammanfattning : Bakgrund-Fotboll har gått från att vara en hobby till en professionell kommersialiserad industri därekonomi spelar en allt viktigare roll. En fotbollsklubb arbetar med flera dimensioner avframgång. Först och främst den sportsliga framgången som kan vara fotbollsklubbars tabellplacering eller antal titlar. LÄS MER

  5. 5. (Van)föreställningar kring produkten allsvensk fotboll

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Emma Sahlin; Steven Nehme; [2018]
    Nyckelord :Football; sports marketing; demand for football; referee bias; managerial succession;

    Sammanfattning : The purpose of this Bachelor's thesis was to empirically study three popular cognitive beliefs associated with the product Swedish football. Our ambition was to confirm or discard each cognitive belief and discuss what measures Swedish football clubs and the Swedish Football Association can take in terms of marketing endeavors with the aim of improving the product. LÄS MER