Sökning: "Allsvensk fotboll"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Allsvensk fotboll.
1. I hjärnan på en sportagent : En kvalitativ studie om vilka faktorer en sportagent behöver ta i beaktande vid en rekrytering av en fotbollsspelare till internationella klubbar.
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Denna uppsats är en kvalitativ forskningsstudie som undersöker vilka kulturella och sportsliga faktorer en sportagent bör ta i beaktande vid en rekrytering av en fotbollsspelare till internationella klubbar. En sportagent är en administrativ, rådgivande och förmedlande roll inom en fotbollsspelares sportsliga karriär för att fotbollsspelaren ska få optimala villkor inom de rekryterande klubbarna. LÄS MER
2. Den polariserade fotbollen : Rädsla för våld i samband med Allsvensk fotboll
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbeteSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka rädslan för att bli direkt- och indirekt utsatt för våld från såväl besökare som polis i samband med Allsvensk fotbollsmatch. Urvalet bestod av 369 personer som besöker minst en fotbollsmatch per säsong (55 kvinnor och 314 män) med ålder mellan 18-75 år (M=34,59, SD=12,24) där data hämtats in via webbenkäter. LÄS MER
3. Hur påverkas en allsvensk fotbollsklubb av att flytta till en multiarena? : En kvalitativ studie om AIK:s och Hammarbys arenaflytt
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : I takt med fotbollens kommersialisering har det blivit vanligt att europeiska fotbollsklubbar flyttat från klassiska arenor till multiarenor. Det hela är ett nytt fenomen i svensk och nordisk fotboll, där endast ett fåtal arenor kan klassas som multiarenor. LÄS MER
4. Sambandet mellan sportslig framgång och ekonomisk ställning för fotbollsklubbar i Allsvenskan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskapSammanfattning : Bakgrund-Fotboll har gått från att vara en hobby till en professionell kommersialiserad industri därekonomi spelar en allt viktigare roll. En fotbollsklubb arbetar med flera dimensioner avframgång. Först och främst den sportsliga framgången som kan vara fotbollsklubbars tabellplacering eller antal titlar. LÄS MER
5. (Van)föreställningar kring produkten allsvensk fotboll
C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategiSammanfattning : The purpose of this Bachelor's thesis was to empirically study three popular cognitive beliefs associated with the product Swedish football. Our ambition was to confirm or discard each cognitive belief and discuss what measures Swedish football clubs and the Swedish Football Association can take in terms of marketing endeavors with the aim of improving the product. LÄS MER