Sökning: "Allwood"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade ordet Allwood.
1. Lärande och SFI, en tvärdisciplinär studie som relaterar SFI-lärares uppfattningar, SFI-forskning och begreppet lärande
Master-uppsats, Lunds universitet/PedagogikSammanfattning : This thesis explores the relationship between certain concepts of learning and some parts of the Swedish language program for immigrants (SFI). The aim of the study is to relate theories of learning to current pedagogical SFI-research, teachers’ perception of learning theories and, to investigate which learning theories teachers consider to be the most useful in their everyday tutoring. LÄS MER
2. ”Jag försöker se barnen som individer och inte som pojkar eller flickor” : En studie om hur nio förskollärare resonerar kring genus- och jämställdhetsarbetet på tre förskolor
M1-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The purpose of this study is, through qualitative interviews, to identify the reasoning behind working methods designed to counteract gender roles and norms, as applied by nine teachers working in three municipal preschools in Stockholm. Beside, another aim is to gain an understanding of their reasoning, and the methods used to promote gender equality among the children. LÄS MER
3. Är bibliotekskatalogen användbar för barn? : En intervjustudie om barnbibliotekariers upplevelse av bibliotekskatalogens användbarhet
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : It has been observed that children find it difficult to search the library catalog, for example they have difficult to spell and have a lack of vocabulary. There is therefore a need to find out how the library catalog actually works in the public library. LÄS MER
4. Retorikens roll för pedagogiken
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/PedagogikSammanfattning : Denna uppsats tar sin utgångspunkt i vad retoriken och pedagogiken kan ha för nytta av varandra. Jag argumenterar för att båda ämnena bör ses som systerämnen som har mycket mer gemensamt än vad som kommer till uttryck, åtminstone inom pedagogiken. LÄS MER
5. Frihet under ansvar -En studie av en universitetsinstitution som professionell organisation och professionell byråkrati
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Studiens främsta resultat är ett bidrag till analysen av begreppet egenmakt (”empowerment” på engelska) i förhållande till akademiska institutioner. I vår studie har vi i första hand fokuserat på lärande och forskande personal och finner att egenmakt för dem kan skapa en stark självkänsla och arbetstillfredsställelse men samtidigt kan den också skapa en situation där det är svårt för den enskilde läraren att överblicka sin egen arbetsmängd, vilket kan leda till övertidsarbete. LÄS MER