Sökning: "Alma Kongo"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Alma Kongo.

  1. 1. "Min pil tränger djupt in i hans hals" : En systemisk-funktionell grammatisk analys ur ett genusperspektiv av Suzanne Collins ungdomsroman Hungerspelen (2012)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Alma Kongo; [2018]
    Nyckelord :The Hunger Games; fiction; systemic functional grammar; SFG; gender; doing of gender; gender theory; Hungerspelen; skönlitteratur; systemisk-funktionell grammatik; SFG; genus; görande av genus; genusteori;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att studera hur grammatiska konstruktioner av Katniss, Gale, Prim, Cinna, Rue, Peeta, och Haymitch i Suzanne Collins ungdomsroman Hungerspelen (2012) kan bidra till karaktärernas görande av manligt eller kvinnligt genus. Frågeställningen som ska besvaras är på vilket sätt framställs Katniss och de sex andra utvalda karaktärerna grammatiskt utifrån den systemisk-funktionella grammatikens transitivitetssystem processer och deltagare? Och på vilket sätt kan framställningen tolkas ur ett genusperspektiv? Genom att analysera sex utvalda delar ur boken med systemisk-funktionell grammatiks transitivitetssystem och se till processer och deltagare gjordes en grammatisk analys. LÄS MER

  2. 2. ”En livsfråga? Det var en svår fråga” : En studie om ungdomars tankar om livsfrågor i religionskunskapsundervisningen

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Alma Kongo; [2016]
    Nyckelord :religious education; high school; life questions; young people s life questions; religionskunskap; religionskunskapsundervisning; livsfrågeundervisning; livsfrågor; livsfråga; ungas livsfrågor; ungdomar;

    Sammanfattning : The aim of the thesis was to study young people's thoughts on religious education in high school with a focus on life questions (livsfrågor). In order to achieve the purpose of the thesis the issue was divided into two primary issues: how do young people describe religious education in high school? And how do they reflect on the concept of life questions? And two secondary issues: do young people consider that life questions were a part of religious teaching? And do the young people consider that their life questions were a part of religious teaching? In order to answer the issues five young people were interviewed on questions related to teaching of religion and life questions. LÄS MER