Avancerad sökning

Hittade 2 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. “Jag tycker inte det är roligt att dom säger mjau” : En studie om inkludering, exkludering och förskollärarnas agerande i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emma Björnrup; Maria Persson Alonso; [2021]
    Nyckelord :exclusion; free play; preschool teacher; inclusion; peer culture; interplay; preschool; kindergarten; children; exkludering; fri lek; förskollärarens roll; inkludering; kamratkultur; lekens betydelse; samspel; förskola; barn;

    Sammanfattning : I Läroplan för förskolan, Lpfö 18 (2018) beskrivs leken som grundläggande för barns lärande, utveckling och välbefinnande. Däremot uttrycks det inte i läroplanen hur begreppen inkludering och exkludering bör kopplas till barns lek samt hur detta kan prägla såväl barngruppen som leken. LÄS MER

  2. 2. Upplevelse av integration hos personer med föräldrar födda utomlands

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Fabiana Alonso Amegeiras; Johanna Enö Persson; [2008]
    Nyckelord :Psykologi; Psychology; Sociologi; Sociology; andra generationen; invandrare; integrationsfaktorer; kultur; etnicitet; process; Integration; identitet; Social psychology; Socialpsykologi; Social Sciences;

    Sammanfattning : I syfte att undersöka andra generationens invandrares upplevelse av fenomenet och begreppet integration genomfördes halvstrukturerade intervjuer med 10 personer. Dessa personer var födda i Sverige och hade föräldrar som båda var födda utomlands. LÄS MER