Sökning: "Alteritet"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet Alteritet.

  1. 1. Fri lek i förskolan : En kvalitativ studie om ett lekresponsivt perspektiv påförskollärares samspel med barn under fri lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Matilda Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :Fri lek; lek; lekresponsiv undervisning; som om; som är; samspel; förskola; intersubjektivitet; som om som är; alteritet och metakommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa en förståelse för förskollärares interaktioner med barn i den fria leken genom begrepp inom en lekresponsiv undervisning. Forskning visar på att förskollärares interaktioner med barn under den fria leken leder till en ökning av barns självsäkerhet och självständighet. LÄS MER

  2. 2. Positionsförändringar i barns fria lek vid ett pedagogiskt deltagande : En kvalitativ observationsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hanna Ohlson; Adina Pettersson; [2023]
    Nyckelord :children’s positions; educator’s positions; free play; interaction; pedagogical participation; play-responsive learning; preschool; barns positioner; fri lek; förskola; lekresponsiv undervisning; pedagogiskt deltagande; pedagogers positioner; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ge en fördjupad förståelse kring hur pedagogers och barns positioner förändras då pedagoger går in i barninitierad lek. Detta undersöktes med hjälp av de teoretiska begreppen som om, som är, agency, metakommunikation och alteritet. LÄS MER

  3. 3. "Jag är pedagog, inte ekonom" - En kvalitativ studie om upplevda svårigheter i samband med rekonstruktion av professionell identitet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ida Broman; Gustav Gustafsson; Elin Perströmer; Jennifer Ryd Johansson; [2022]
    Nyckelord :identitet; professionell identitet; rekonstruktion; alteritet; rektorer; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: “Jag är pedagog, inte ekonom” - En kvalitativ studie om upplevda svårigheter i samband med rekonstruktion av professionell identitet Seminariedatum: 2 juni 2022 Kurs: FEKH49, Examensarbete i organisation på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Ida Broman, Gustav Gustafsson, Elin Perströmer och Jennifer Rydh Johansson Handledare: Nadja Sörgärde Fem nyckelord: identitet, professionell identitet, rekonstruktion, alteritet, rektorer Forskningsfråga: Hur upplever individer processen att rekonstruera sin professionella identitet och vilka svårigheter följer med denna process? Syfte: Studien syftar till att öka förståelsen för hur individer upplever processen av att rekonstruera sin professionella identitet i samband med organisationsförändring. Vi har också för avsikt att undersöka vilka svårigheter som är framstående i detta arbete. LÄS MER

  4. 4. Att göra ras för barn : En kritisk analys av representation i svenska barnböcker

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Josef Schatii; [2020]
    Nyckelord :Ras; barnlitteratur; etisk läsning; alteritet; vithet; dekonstruktion;

    Sammanfattning : För de flesta barnen i dagens samhälle fyller barnboken en väsentlig funktion för inlärning och socialisering samtidigt som den kan förstås som ett möte med världen varigenom barns identitet börjar konstrueras i tidig ålder. I denna studie har representation i ett urval svenska barnböcker undersökts utifrån ett kritiskt rasperspektiv i syfte att framhäva ras som en aktuell analytisk ingång i barnbokens värld. LÄS MER

  5. 5. Levinas, det feminina : Kritisk analys av det feminina i Levinas

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Christina Fridare; [2017]
    Nyckelord :Levinas; Katz; the feminine; the other; the ethical relation; Levinas; Katz; det feminina; den andre; den etiska relationen;

    Sammanfattning : Flera feministiska tolkare har anmärkt att i Emmanuel Levinas i sin filosofi använder ordet feminin på ett sätt som skapar förvirring. I en första läsning verkar det som om han menar kvinnor. Han beskriver dem som tysta, mystiska och utan att ingå i den etiska relationen. LÄS MER