Sökning: "Alternativ Kompletterande Kommunikation AKK"
Visar resultat 16 - 20 av 144 uppsatser innehållade orden Alternativ Kompletterande Kommunikation AKK.
16. (AKK)TIVA PEDAGOGER : Pedagogers syn på och arbetemed alternativ och kompletterande kommunikation i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur verksamma pedagoger inom förskolan ser på och arbetar med alternativ och kompletterande kommunikation, samt vad som påverkar arbetet. Studien har en kvalitativ ansats där fyra verksammapedagoger i förskolan intervjuats. LÄS MER
17. "Det kanske inte går att sätta ord på" : En kvalitativ studie om socialsekreterares förutsättningar att skapa delaktighet för barn med intellektuell funktionsnedsättning, i barnavårdsutredningar
Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om de förutsättningar som socialsekreterare behöver för att skapa delaktighet för barn med intellektuell funktionedsättning, i barnavårdsutredningar. Intellektuell funktionsnedsättningkan medföra svårigheter att förstå sammanhanget och att utrycka sig vilket innebär att barnet kan vara i behov av alternativa kommunikationsmetoder. LÄS MER
18. Kommunikation vid afasi - Hur gör fysioterapeuten?
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: LogopediSammanfattning : SAMMANFATTNING Bakgrund: Afasi är en nedsättning av språkliga funktioner som oftast orsakas av stroke. För en person med afasi är det i varierande grad svårt att kommunicera. LÄS MER
19. Hur skapas meningsfullhet med AKK i anpassad grund- och gymnasieskola? : - Intervjustudie med fokus på lärares tankar
Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Det behövs en god lärmiljö som är anpassad utifrån elevernas behov för att elever ska lära och utveckla sina kunskaper (Skolverket, 2022). För bästa förutsättningar till lärande behöver eleverna känna KASAM som står för Känsla Av SAMmanhang. LÄS MER
20. Tydliggörande pedagogik : En kvalitativ studie av pedagogernas användande av alternativ och kompletterande kommunikation
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Vi alla kommunicerar på olika sätt under dagens gång, det kan vara via tal, text, mimik, kroppsspråk och gester. Detta gör även förskolebarn men för att deras kommunikation med de runt omkring dem ska underlättas används tydliggörande pedagogik då de inte kan skriva och alla kan inte tala än. LÄS MER