Sökning: "Alternativ och kompletterande kommunikation AKK"
Visar resultat 11 - 15 av 143 uppsatser innehållade orden Alternativ och kompletterande kommunikation AKK.
11. Att främja delaktighet hos flerspråkiga barn i språklig sårbarhet : En interventionsstudie om alternativ och kompletterande kommunikation i form av särskilt bildstöd i förskolans undervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Att kommunicera är en rättighet som alla har, oavsett funktionsförmåga. I UNICEF Sverige (2021) under artikel 12 i FN:s konvention om barnets rättigheter, Barnkonventionen, tas barns rätt att uttrycka sin mening och höras i alla frågor som rör barnet upp. LÄS MER
12. Jag såg att du sa : En kvalitativ intervjustudie om alternativ och kompletterande kommunikation inom dramapedagogisk verksamhet
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : I den här studien har jag undersökt hur tre dramapedagoger arbetar med AKK (alternativ och kompletterande kommunikation) inom dramapedagogisk verksamhet. Frågeställningarna som studien utgår från är: på vilket sätt och i vilket syfte tillämpar dramapedagogerna alternativ och kompletterande kommunikation i dramaverksamheten? samt hur kan dramapedagogernas syfte och tillvägagångssätt med alternativ och kompletterande kommunikation i dramaverksamheten tolkas utifrån ett designteoretiskt perspektiv? Studien har genomförts med en kvalitativ metod och genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
13. Ämnesinnehåll i den anpassade skolan : Att utmana elever med hjälp av Alternativ och Kompletterande Kommunikation
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Studiens syfte var att beskriva hur Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK) används av lärare i den anpassade skolan för att främja elevers arbete med ämnesinnehåll, språkutveckling och kognition. Studien utgick från det sociokulturella perspektivet. LÄS MER
14. “-De flesta är flerspråkiga nuförtiden” : Hur förskollärare resonerar kring flerspråkiga barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning I dagens förskolor möter vi allt fler barn som är flerspråkiga och den svenska förskolan har förändrats från att ha varit enspråkig till att bli flerspråkig. Genom språket lär sig människan att kommunicera, utveckla sin identitet och uttrycka sina känslor. LÄS MER
15. (AKK)TIVA PEDAGOGER : Pedagogers syn på och arbetemed alternativ och kompletterande kommunikation i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur verksamma pedagoger inom förskolan ser på och arbetar med alternativ och kompletterande kommunikation, samt vad som påverkar arbetet. Studien har en kvalitativ ansats där fyra verksammapedagoger i förskolan intervjuats. LÄS MER