Sökning: "Alternativa pedagogiska verktyg"

Visar resultat 11 - 15 av 24 uppsatser innehållade orden Alternativa pedagogiska verktyg.

  1. 11. Det icke-verbala barnet i mötet med naturen : En kvalitativ studie om pedagogernas kommunikation och interaktion med de yngsta barnen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Linnéa Bäckström; [2016]
    Nyckelord :biologi; kroppsspråk; samspel; toddlare; interaktion; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur pedagoger ser på naturen som lärandemiljö, samt hur de samspelar, interagerar och kommunicerar med de yngsta barnen i mötet med naturen. Vidare är syftet att ta reda på vilka kommunikationsformer pedagogerna använder för att skapa ett meningsfullt lärtillfälle tillsammans med de icke-verbala barnen i förskolan. LÄS MER

  2. 12. ”De har ju rätt att nå både D och C” Lärares upplevelser av elever i läs- och skrivsvårigheter i ämnet engelska

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Annelie Carlén; [2015-11-27]
    Nyckelord :läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; engelskundervisning; arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa lärares upplevelser av elever i läs- och skrivsvårigheter i undervisning i ämnet engelska. Studien utgick från följande frågeställningar: • Hur upplever lärarna sin kunskap om elever i läs- och skrivsvårigheter? • Vilka förutsättningar upplever lärarna att de ges för att arbeta kunskapsutvecklande med dessa elever? • Vilka arbetssätt används i undervisningen för elever i läs- och skrivsvårigheter i ämnet engelska? Studien utgick från en livsvärldsfenomenologisk ansats där halvstrukturerade intervjuer användes som metod. LÄS MER

  3. 13. ”Det kan inte vila på mig att klara allting själv” Några elevers erfarenheter av att använda alternativa verktyg i sitt lärande : Några elevers erfarenheter av att använda alternativa verktyg i sitt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Suzanne af Kleen; [2015]
    Nyckelord :Elevers erfarenheter; alternativa verktyg; artefakter; dyslexi; handledning; självbild;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med en fördjupad förståelse för erfarenheter av att använda alternativa verktyg hos elever med dyslexi. Studien som är en kvalitativ undersökning bygger på intervjuer av tre elever. Utifrån deras berättade erfarenheter har berättelser skapats. LÄS MER

  4. 14. AKK alternativ och kompletterande kommunikation : Hur används den i särskolan?

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Katarina Ivebo; Anna Jonsson; [2015]
    Nyckelord :Alternativ komplitterande kommunikation AKK ; Grundsärskolan; Gymnasiesärskolan;

    Sammanfattning : Examensarbetets syfte är att få en insikt i hur alternativa kompletterande kommunikation (AKK) används i särskolan och om det finns någon skillnad i olika särskoleverksamheterna. Vår undersökning med klassrumsobservationer och kompletterande intervjuer med berörda lärare visade att det finns skillnader. LÄS MER

  5. 15. "Barn med särskilda rättigheter" enligt Reggio Emilia-filosofin

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lisa Åberg; [2014-04-03]
    Nyckelord :inkludering; kommunikation; barn med särskilda rättigheter; förskola;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med mitt arbete var att undersöka vad Reggio Emilia-filosofin säger om barn med särskilda rättigheter samt att få en bild av hur Reggio Emilia-filosofin tillämpas i pedagogernas respektive verksamheter. Teori: Studien grundade sig på frågeställningen om och hur Reggio Emilia som pedagogisk filosofi lämpar sig för barn med särskilda rättigheter. LÄS MER