Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Differentierad matematikundervisning : En kvalitativ studie om hur F-3 lärare anpassar matematikundervisningen för att möta elevers olika kunskapsnivåer.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att utveckla och fördjupa kunskapen hur lärare i F-3 anpassar matematikundervisningen för att möta alla elevers olika kunskapsnivåer. En kvalitativ ansats i form av intervjuer användes för att besvara studiens tre forskningsfrågor. LÄS MER
2. ”Jag kommer aldrig bli svensk” : En fenomenologisk studie om finländares upplevelser om integration till Sverige från 2000-talets början och framåt
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Sverigefinnar är den största nationella minoritetsgruppen i Sverige vilket ger vissa speciella rättigheter även till finska invandrare. Tidigare studier har fokuserat på första och andra generationens sverigefinnar och deras integrationsprocess, vilket innebär att det finns behov för kompletterande studier vad gäller finländare som har flyttat till Sverige efter millennieskiftet. LÄS MER
3. Aluminium water extract levels from liquid packaging board : A comparative trial study between alum and polyaluminium chloride added as flocculants on BM7, Stora Enso Skoghall Mill
Master-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för kemiteknikSammanfattning : The aluminium content of water extracts is an important aspect for the food safety of paper board, as the content indicates the ability of the paper board material to transfer aluminium to the packaged food product. Aluminium intake in humans and its health effects have been discussed for many years as some research has seen potential links between, among other things, high aluminium levels in the brain and the development of hereditary Alzheimer's. LÄS MER
4. Att skriva sig till läsning : En kvalitativ studie om läs- och skrivinlärningsmetoden Att skriva sig till läsning.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa kunskapen om hur lärare i F-3 tillämpar läsoch skrivinlärningsmetoden att skriva sig till läsning i undervisningen samt vilka för- och nackdelar lärare i F-3 ser med denna metod. En kvalitativ ansats används för att besvara studiens två forskningsfrågor. LÄS MER
5. Taipuuko suomalainen oppikirja ruotsinsuomalaiseen äidinkielenopetukseen? : Sisällönanalyysi oppikirjasta ruotsalaisen peruskoulun äidinkielen kurssisuunnitelmaa vasten tarkasteltuna
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/FinskaSammanfattning : Tutkielman tavoitteena oli selvittää voiko Suomessa julkaistua oppikirjaa perustellusti käyttää ruotsalaisessa suomi äidinkielenä -opetuksessa, ruotsalaisen peruskoulun opetussuunnitelman äidinkielen kurssisuunnitelman keskeisiä sisältöjä vasten tarkasteltuna, kun kirja on tarkoitettu alun perin käytettäväksi Suomessa ruotsinkielisten koulujen suomi toisena kotimaisena kielenä -oppiaineessa, äidinkielenomaisen suomen oppimäärässä. Tutkimuksen taustalla on Ruotsissa julkaistun suomen kielen oppimateriaalin, joka olisi suunnattu ruotsalaisen kurssisuunitelman ”suomi ensimmäisenä kielenä” oppiaineeseen, vähäisyys. LÄS MER