Sökning: "Amanda Adeborn Fortea"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Amanda Adeborn Fortea.

  1. 1. Sanning eller Fördom? : En diskursanalys av identiteten "invandrare" i två svenska nyhetsmedier

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Matilda Adeborn Fortea; Amanda Andersson; [2019]
    Nyckelord :diskursanalys; media; invandrare;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka hur identiteten “invandrare” konstrueras, samt vilka diskurser kring “invandrare” som framträder, i svenska nyhetsmedier under mars månad 2017. Vi ämnar belysa hur den aktuella diskursen ser ut. LÄS MER

  2. 2. Betydelselösa bestraffare : En granskning av lärarskildringar i skönlitteratur, riktad mot barn i åldrarna 10-12, i ett critical literacy-perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Amanda Adeborn Fortea; Annalina Gardsiö; [2018]
    Nyckelord :textanalys; critical literacy; skönlitteratur för barn i åldrarna 10-12; lärarkaraktärer;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. "Eleverna som behöver extra utmaning, hur gör jag?" : En kvalitativ studie om lärares strategier för att möta understimulerade elevers behov i klassrummet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Amanda Adeborn Fortea; Amanda Parrow; [2017]
    Nyckelord :särbegåvad; högpresterande; nivåanpassning; undervisningsmetoder; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka vilka metoder fem verksamma lärare i Uppsala kommun använder för att tillmötesgå högpresterande och särbegåvade elevers behov i klassrummet, vilka svårigheter lärarna finner med nivåanpassningar samt vilket stöd de skulle önska för att kunna bemöta starka elever bättre. Intresset att undersöka understimulerade elevers situation i skolan kommer från personliga upplevelser och erfarenheter av att dessa elever hamnar i skymundan i klassrumsmiljön medan mycket resurser läggs på inlärningssvaga elever. LÄS MER