Avancerad sökning
Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Serum TK1 activity and SAA concentration as biomarkers to differentiate lymphoma from gastrointestinal disease in cats
Master-uppsats, SLU/Dept. of Clinical SciencesSammanfattning : Alimentary lymphoma is one of the most common malignant neoplasms in the gastrointestinal (GI) tract in cats. Since the clinical signs often are identical to those of inflammatory bowel disease (IBD), and the findings on diagnostic imaging and endoscopic mucosal biopsies overlap, invasive biopsy sampling from the GI tract is needed to be able to differentiate these two diseases from each other. LÄS MER
2. “Jag bara mår”: Hur gymnasieungdomar berättar om välmående och vad som är betydelsefullt för hur de mår
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Den här kvalitativa studien syftade till att undersöka hur ungdomar beskriver begreppet välmående, hur de beskriver sin självkänsla och sina egna och andras krav har för betydelse för välmående samt hur olika aktiviteter och miljöer spelar roll för välmående, enligt de själva. För att undersöka detta intervjuades åtta förstaårs gymnasieelever. LÄS MER
3. ATT UMGÅS I AVSKILDHET : En studie om individers upplevelser av sociala interaktioner i spelbaserade röstbundna nätgemenskaper i tider av isolering
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatikSammanfattning : The Swedish national regulations and advice that the Covid-19 pandemic has entailed have resulted in individuals staying at home to a greater extent. This has led to individuals not having physical social interactions to the same extent as before the pandemic. LÄS MER
4. Motoriken i inomhusmiljön : Barns fysiska aktivitet i förskolans inomhusmiljö
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur förskolans inomhusmiljö kan gynna barnens motoriska utveckling. De frågeställningar vi vill undersöka är: 1.) Hur uppfattar förskollärare att inomhusmiljön på förskolan påverkar barns motorik? 2. LÄS MER