Sökning: "Amanda Jonsson"

Visar resultat 1 - 5 av 60 uppsatser innehållade orden Amanda Jonsson.

  1. 1. Att identifiera sig med boken - finns det verkligen en bok för alla? : En kvalitativ textanalys om hur pojkar och flickor med ADHD och autism representeras i skönlitterära barnböcker.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Amanda Bäck; Emelie Jonsson; [2024]
    Nyckelord :flickor; ADHD; autism; representation; genus; skönlitterära barnböcker; kvalitativ textanalys; tematisering;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att flickor och pojkar med ADHD och autism uppvisar olika symtombilder, där flickor med ADHD och autism riskerar att missas eller feldiagnostiseras då kriterierna för diagnosen baseras på pojkars beteende. Syftet med denna uppsats är att kartlägga representationer av ADHD och autism i skönlitteraturen utifrån ett genusperspektiv, detta för att kunna analysera om karaktärerna uppvisar en representativ och nyanserad bild som går i linje med den aktuella forskningen. LÄS MER

  2. 2. Open standards and interoperability within the automotive domain and smart cities

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Amanda Lind Jonsson; Elin Högman Möller; [2023-02-01]
    Nyckelord :Automotive domain; smart cities; urban IoT; interoperability; open standards; knowledge graphs;

    Sammanfattning : Vehicle signals are today in highly heterogeneous formats which leads to difficulties for third-party developers to access, understand and integrate with these signals. Thus, the automotive domain needs to find a way to describe its vehicle signals to the outside world. LÄS MER

  3. 3. Skolsköterskors erfarenhet av att arbeta med elever i ålder 9–15 år som lider av psykisk ohälsa : En intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Omvårdnad

    Författare :Amanda Jonsson; Milton Sitoe; [2023]
    Nyckelord :Children; mental illness; qualitative interview study; school nurse; student health; barn; elevhälsa; kvalitativ intervjustudie; psykisk ohälsa; skolsköterska;

    Sammanfattning : Bakgrund: Andelen barn och unga med psykisk ohälsa ökar. Tidigare forskning visar att många barn i skolåldern söker upp skolsköterskor för somatiska besvär som är kopplat till psykiska åkommor. Det ingår i skolsköterskan yrkesroll att bland annat att identifiera, främja och förebygga psykisk ohälsa i skolmiljön. LÄS MER

  4. 4. Upplevelser av att vårda patienter med psykisk ohälsa inom somatisk vård

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Hälsa och välfärd

    Författare :Amanda Jonsson; Rebecca Lindholm; [2023]
    Nyckelord :Comorbidity; Experiences; Hospital care; Mental illness; Nursing perspective; Literature review; Erfarenheter; Litteraturstudie; Psykisk ohälsa; Samsjuklighet; Sjukhusvård; Sjuksköterkeperspektiv;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa hos befolkningen har ökat och personer med psykisk och fysisk samsjuklighet har en ökad risk att dö upp till 20 år tidigare på grund av fysiska sjukdomar. Det förekommer stigmatiserande attityder mot dessa patienter inom vården och på grund av sin psykiska ohälsa blir de bemötta annorlunda och riskerar att bli utan god somatisk vård. LÄS MER

  5. 5. De omätbara livsviktiga förmågorna : En studie i hur värdegrundsarbete förankrat i skönlitteratur kan utveckla framtidens demokratiska medborgare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Vendela Svensson; Amanda Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Fiction; value-based work; didactic potential; empathy; narrative fantasy; critical literacy; Skönlitteratur; värdegrundsarbete; didaktisk potential; empati; narrativ fantasi; kritisk litteracitet;

    Sammanfattning : Denna studie har som mål att undersöka hur ett skönlitterärt verk kan användas som verktyg för arbetet med värdegrundsfrågor i grundskolan. Vidare har studien som syfte att ta reda på hur ett sådant arbete kan bidra till elevers utveckling av de omätbara förmågor som kan tänkas fundamentala inför deras framtida uppdrag som demokratiska samhällsmedborgare. LÄS MER