Sökning: "Amanda Nylander"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Amanda Nylander.

  1. 1. Utvecklingen av elevers valkompetens på naturvetenskapsprogrammet : En kvalitativ studie om studie- och yrkesvägledares upplevelser av naturvetenskapselevers valkompetens på gymnasiet

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Amanda Nylander; [2023]
    Nyckelord :Valkompetens; naturvetenskapsprogrammet; karriärlärande; karriärkompetens; universitetsstäder;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till en ökad förståelse för utvecklingen av elevers valkompetens på naturvetenskapsprogrammet i universitetsstäder i Sverige, samt undersöka utmaningar och möjligheter som studie- och yrkesvägledare identifierar med utvecklingen av NA-elevers valkompetens. Studiens ämne problematiseras genom rapporter och studier som synliggör vikten av att NA-elever i universitetsstäder i Sverige utvecklar sin valkompetens inför framtida studie- och yrkesval. LÄS MER

  2. 2. ”Problemet är att vi inte hinner prova verktygen själva och lära oss dem innan vi startar med barnen” : En kvalitativ studie om förskollärarnas tolkningar av digital kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Amanda Zuhric; Jennie Segelstad; [2022]
    Nyckelord :digitala verktyg; digital kompetens; förskollärare; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Idag är det vanligt med digitala verktyg i förskolan för att barnen ska få möjligheterna att lära sig om digital kompetens, men det finns också en oro att det digitala ska ta över de yngre barnens liv (Nylander, 2019). Bruce och Riddersporre (2019) beskriver hur barn på ett avslappnat sätt förhåller sig till digitala verktyg och inte känner något obehag eller oro över att testa sig fram i olika undervisningssituationer. LÄS MER

  3. 3. Kontinuerlig studie- och yrkesvägledning i grundskolan : En kvalitativ studie om studie- och yrkesvägledares upplevelser av kontinuerlig studie- och yrkesvägledning

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Eylem Yilmazer; Amanda Nylander; [2022]
    Nyckelord :kontinuerlig studie- och yrkesvägledning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. DET ÄR VI SOM GÖR VERKSAMHETEN - Medarbetares upplevelser och erfarenheter av projekt och implementeringsprocesser inom äldreomsorgen i offentlig förvaltning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Amanda Nylander; [2021-06-30]
    Nyckelord :Offentlig Förvaltning; Medarbetare; New Public Management; Byråkrati; Implementeringsprocess;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka implementeringsprocesser vid projekt utifrån ett medarbetarperspektiv. Studien har genomförts för att redogöra för medarbetares upplevelser, erfarenheter och syn på implementeringsprocessen och genomförande av projekt i vård- och omsorgsförvaltningen, äldreomsorgen i en kommunal organisation Max Webers byråkratiteori och New Public Management som organisationsform har använts som teoretiskt ramverk för att analysera empiri. LÄS MER

  5. 5. Den komplexa hållbarheten - En studie om relationen mellan säsongsturism och hållbar utveckling

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Amanda Nylander; Maja Brynteson; [2020]
    Nyckelord :Säsongsturism; Säsongsproblematik; Hållbar utveckling; Social hållbarhet; Ekonomisk hållbarhet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att utifrån turismens aktörers perspektiv undersöka relationen mellan säsongsturism och hållbarhet. Genom exemplet Sydöstra Skåne med Österlen (hädanefter benämnt som Österlen) illustreras komplexiteten i denna relation. LÄS MER