Sökning: "Amar"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade ordet Amar.

  1. 1. Testning av morfologisk medvetenhet hos elever i årskurs 2

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Amar Yassine; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Bakgrund Tidigare forskning visar att det finns ett samband mellan olika språkliga förmågor och läs- och skrivutvecklingen, varav morfologisk medvetenhet är en av dessa förmågor. Att bedöma morfologisk medvetenhet kan alltså vara ett sätt att identifiera barn som är i risk för läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  2. 2. Igenkänning i barnboken utifrån diskrimineringsgrunderna. : Skillnaden från då till nu

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sabine Amar; Kim Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :Barnlitteratur; barnböcker; illustrationer; diskrimineringsgrunder; igenkänning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine if there is an opportunity for children to recognize themselves in illustrations in children's literature and to see whether there are changes over time. The study is based on the grounds of discrimination in the analysis. LÄS MER

  3. 3. Intermodala godstransporter : Varför väljer inte fler företag intermodala järnvägstransporter?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institute for Urban Research (IUR)

    Författare :Jon Albrup; Amar Ahmic; [2023]
    Nyckelord :Intermodal freight transport; railroad; transport; freight transport; pros and cons; Intermodala godstransporter; järnväg; transport; godstransport; fördelar och nackdelar;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka vad det är som hindrar företag i dagsläget från att använda intermodala godstransporter med järnvägen, där frågeställningar som arbetet kommer att besvara är: Överväger fördelarna de nackdelar som finns med användningen av intermodala godstransporter på järnvägen? Samt hur ser framtiden ut för intermodala godstransporter på järnväg? För att besvara syftet har vi använt oss av kvalitativa metoder i form av intervjuer, där intervjufrågorna utformades utifrån semistrukturerade intervjuer. Det teoretiska ramverket är uppbyggt med hjälp av vetenskapliga artiklar och indelat i fyra aspekter som anses vara viktiga för kunder och deras val av transportslag vid transport av gods. LÄS MER

  4. 4. ”För alltså läsförståelse, det kommer inte av själv...” : En kvalitativ studie om lärares didaktiska val och arbete för en inkluderande läsförståelseundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Emmelli Zetterlund; Jamila Amar; [2023]
    Nyckelord :Läsförståelsemetoder; läsförståelsestrategier; läsförståelse; differentierad undervisning; inkluderande undervisning; den sociokulturella teorin.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka lärares didaktiska val och arbete för att uppnå en inkluderande läsförståelseundervisning redan i årskurs 1. För att besvara studiens syfte och frågeställningar har vi utfört undersökningen genom en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Religionslärarnas upplevda antisemitism i klassrummet : En kvalitativ undersökning av antisemitism bland religionslärarna inom religionsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amar Kadribegovic; [2023]
    Nyckelord :Antisemitism; Didaktik; Hermeneutik; Religionslärare; Intervju; Kvalitativ metod; Tolkning; Lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur antisemitism upplevs av religionslärare och hur lärarna bemöter historiska och rådande händelser som kan kopplas till antisemitism samt vilka didaktiska val de gör för att motverka antisemitism. Mitt mål med dessa frågeställningar är att förstå religionslärares tolkning av antisemitism och hur de undervisar och bemöter antisemitism i klassrummen i olika undervisningssituationer. LÄS MER