Sökning: "Amelie Gustafsson"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Amelie Gustafsson.

  1. 1. Mapping and investigation of carbon emissions from incineration of plastics : A thesis investigation on common polymers and how they should be managed

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Amelie Gustafsson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : In November 2016 did the city of Stockholm adapt a strategy on by 2040 only utilizing fossil free fuel in alignment with the national target of reaching net zero carbon emissions by 2045. District heating is a well-established technology in Sweden heating about 50 % of the Swedish households and was in 2015 responsible for 58 % of the total energy demand in buildings and households. LÄS MER

  2. 2. Batterier i kraftsystemet : En studie i batteriers potential som energilagring för stöd av intermittenta energikällor i det nationella kraftsystemet

    Kandidat-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Amelie Gustafsson; Hannes Wiklund; [2019]
    Nyckelord :Batteries; Energy storage; Intermittent power generation; Smart grid; Batterier; Energilagring; Intermittent elproduktion; Smarta nät;

    Sammanfattning : Utveckling av det moderna samhället och den fortsatt accelererande energiintensiva tillvaro människan lever i sätter stor press på klimatet. För att nå de hållbarhetsmål FN satt upp som bland annat innebär minskade utsläpp och effektivare energianvändning krävs krafttag i det globala energisystemet. LÄS MER

  3. 3. B(r)ygga identitet på kaffe - en kvalitativ studie om varumärkesuppbyggande för pionjärer och efterföljare inom kafébranschen

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Mimmi Huynh; Mattias Olsson; Amelie Åkesson; [2016]
    Nyckelord :Varumärkesuppbyggnad; kafébransch; konkurrensstrategi; varumärkesidentitet; first mover advantage; second mover advantage; relationstriangel; Business and Economics;

    Sammanfattning : TITEL: B(r)ygga identitet på kaffe - en kvalitativ studie om varumärkesuppbyggande för pionjärer och efterföljare inom kafébranschen SEMINARIUMDATUM: 25 maj 2016 KURS: FEKN90 Magisteruppsats i International Marketing och Business Strategy, Företagsekonomi, 30 högskolepoäng (30 ECTS) FÖRFATTARE: Mimmi Huynh, Mattias Olsson, Amelie Åkesson HANDLEDARE: Clara Gustafsson NYCKELORD: Varumärkesuppbyggnad, kafébransch, konkurrensstrategi, varumärkesidentitet, first mover advantage, second mover advantage, relationstriangel SYFTE: Utöka förståelsen kring vilken roll varumärkesuppbyggande har för efterföljande företag när de etablerar sig på den svenska kafémarknaden. METOD: Studien är av explorativ karaktär med en abduktiv ansats. LÄS MER

  4. 4. Organisatoriska och individuella prediktorers samband med organisationssamhörighet

    Kandidat-uppsats, Psykologiska institutionen

    Författare :Martin Gustafsson; Amelie Sörensson; [2012]
    Nyckelord :Organizational commitment;

    Sammanfattning : Tre organisatoriska (inflytande, karriärsutveckling, organisationsstorlek) och tre individuella (anställningsotrygghet, utbildningsnivå, anställningstid) variablers samband med organisationssamhörighet undersöktes i studien. Syftet var att utveckla kunskapen kring vad som påverkar organisationssamhörighet på den svenska arbetsmarknaden. LÄS MER

  5. 5. Sourdough - The Stories Beyond Flour, Water and Salt

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sanna Gustafsson; Amelie Engstrand; [2012]
    Nyckelord :Consumer Identity Projects; Foodies; Authenticity; Distinction; Gender; Sourdough; Business and Economics;

    Sammanfattning : Thesis purpose: In order to contribute to Consumer Culture Theory, as well as critical dimensions in the foodie literature namely authenticity, democracy/distinction and gender, the study’s aim is to explore how discourses and socio-cultural meanings underlie identity constructions in the specific sourdough culture. Theoretical framework: As no research addresses the sourdough phenomenon directly, we combine related literature domains to build up a comprehensive framework for the study. LÄS MER