Sökning: "Amy Thomas"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Amy Thomas.

  1. 1. Bränder som bränder, eller? : En kritisk diskursanalys av Dagens Nyheters rapportering om bränderna i Kalifornien 2020 samt bränderna i Amazonas 2020

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Amy Thomas; Hektor Wedin; [2021]
    Nyckelord :Bränder i Amazonas 2020; Bränder i Kalifornien 2020; Klimatrapportering; Global journalistik; Alarmism; Miljöjournalistik;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen syftar till att undersöka Dagens Nyheters rapportering om bränderna i Kalifornien 2020 samt bränderna i Amazonas 2020. Vi avser att undersöka vad det finns för skillnader och likheter i omfång och karaktär av Dagens Nyheters rapportering om bränderna samt på vilket sätt Dagens Nyheter framställer klimatförändringarna i rapporteringen om respektive brand. LÄS MER

  2. 2. Riktlinjer på riktigt? Direktintegration i teori och praktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amy Alphonce; Emma Johansson; [2020]
    Nyckelord :classroom perspective; direct immersion; guidelines; newly arrived students; organizational perspective;

    Sammanfattning : This case study aims to explore how the stated guidelines, regarding direct immersed newly arrived students and their subsequent education, are complied with in practice in a school in Sweden. To examine this relation between theory and practice, we have chosen a qualitative approach which consists of semi-structured interviews and participatory observations. LÄS MER

  3. 3. Voices as Weapons : Incorporating The Hate U Give in the EFL classroom to discuss institutional racism, double-consciousness and the importance of minoritized voices

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Amy Roxburgh; [2020]
    Nyckelord :EFL; Upper Secondary school; Young Adult Literature; Angie Thomas; The Hate U Give; Critical Race Theory Pedagogy; Institutional Racism; Double-Consciousness; Minoritized Voices; Gymnasieskola; Engelska; Ungdomslitteratur; Angie Thomas; The Hate U Give; Critical Race Teori Pedagogik; Institutionell rasism; Dubbelmedvetenhet; Marginaliserade röster;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is two-fold. Firstly, the aim is to analyze the three aspects institutional racism, double-consciousness and importance of minoritized voices in Angie Thomas’ novel The Hate U Give in connection to the thesis’ theoretical framework, Critical Race Theory. LÄS MER

  4. 4. What knowledge is of most worth? - ett tentativt förtydligande av skoldebattens återkommande frågor

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Thomas Wedin; Emmamalin Larsson; [2009]
    Nyckelord :kunskapssyn; demokratisyn; utbildningsideologier;

    Sammanfattning : SyfteVi har i denna uppsats velat bringa klarhet i vilka antaganden och åsikter som tycks ligga bakom olika positioneri skolpolitiska frågor; hur definierar man egentligen värdefull kunskap och hur ser man på skolansdemokratiuppdrag?Metod och materialDå de mer grundläggande oenigheterna sällan uttalas i den samtida svenska debatten har vi valt att använda ossav material där utbildningspolitiska frågor på ett mer djupgående sätt diskuteras. Vi har för detta syfte funnit detlämpligt att analysera fyra etablerade utbildningsideologier: essentialismen, perennialismen, progressivismensamt rekonstruktivismen. LÄS MER