Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 92 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Sehnsucht, Verlangen und Schmerz : Begegnungen mit dem Wunderbaren in ”Der Goldne Topf” und ”Die Bergwerke zu Falun“ von E.T.A. Hoffmann.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Johannes Tångeberg; [2023]
    Nyckelord :Romantik; serapiontisches Prinzip; E.T.A. Hoffmann;

    Sammanfattning :   En grundläggande idé inom romantiken är den om att det finns en annan, sannare värld, som människorna kan ana sig till och indirekt komma i kontakt med. För den romantiska människan gäller det att kunna leva i två världar, att leva i den vanliga, vardagliga, samtidigt som man söker efter den andra, sannare. I E.T. LÄS MER

  2. 2. ”Småkonstens” bildhuggarinna : En studie av skulptören Gerda Sprinchorns liv och konstnärliga skapande 1871–1951

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Annika Jonsson; [2021]
    Nyckelord :Skulptör Bildhuggare Bildhuggarinna Skulptris Ragnhild Godenius Märta Måås Fjetterström Anni Frykholm Föreningen svenska konstnärinnor kvinnlig rösträtt klein kunst småkonst;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker konstnär Gerda Sprinchorns arbete och liv som kvinna och skulptör i Stockholm, kring sekelskiftet och första delen av 1900-talet.Gerda Sprinchorn deltar i ett trettiotal utställningar, nationellt och internationellt och då ofta tillsammans med skulptörerna; Sigrid Blomberg, Alice Nordin, Ruth Milles och Lena Börjesson. LÄS MER

  3. 3. Vems historia ska undervisas? : -En intervjustudie om möjligheter ochutmaningar i det mångkulturella klassrummet

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jennie Magnusson; [2021]
    Nyckelord :Historieundervisning; eurocentrisk; andra kulturer; kulturell bakgrund.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att, med hjälp av skolans styrdokument och intervjuer med lärarei årskurs 7–9, undersöka vems historia, som ska/kan läras ut, och vems historia som faktisktlärs ut. Syftet är också att ta reda på varför de utvalda lärarna väljer det innehållet de gör, omelevernas etniska bakgrunder påverkar det valet och på vilket sätt i så fall. LÄS MER

  4. 4. Hållbar tillgänglighet : Ur ett User Experience perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Josefin Kristensen; [2020]
    Nyckelord :Sustainable accessibility; UX; user experience; disability interaction; disability; activity theory; Hållbar tillgänglighet; UX; användarupplevelse; disability interaction; funktionsnedsättning; aktivitetsteori;

    Sammanfattning : Fokus på arbetet ligger på hållbar tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning. Arbetet görs i samarbete med en organisation vars medlemmar är familjer där en eller flera familjemedlemmar har en funktionsnedsättning. LÄS MER

  5. 5. Helt plötsligt är det vårt ansvar. Samverkansakörers uppfattningar om samverkan kring personer med intellektuella funktionsnedsättningar och psykisk ohälsa

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Aleksandra Stromidlo; Ana Merimetso; [2020]
    Nyckelord :samverkan; intellektuella funktionsnedsättningar; psykisk ohälsa; handlingsutrymme;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur olika professionella aktörer uppfattarsamverkan kring personer med intellektuella funktionsnedsättningar som harpsykisk ohälsa. För att undersöka detta har en kvalitativ studie gjorts. LÄS MER