Sökning: "Analfabeter"
Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade ordet Analfabeter.
1. Stöd inom vuxenutbildningen : Rektorers och pedagogers uppfattningar och erfarenheter av elevers behov av stöd
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studie inriktar sig mot stöd inom vuxenutbildningen. Studiens syfte är att undersöka det pedagogiska arbetet med fokus på stöd inom Komvux. I undervisningen ska Komvux, enligt skollag och läroplan, ta hänsyn till elevers olika behov (SFS 2010:800). LÄS MER
2. PEDAGOGISKA STRATEGIER FÖR ANDRASPRÅKS-INLÄRNING HOS KORTUTBILDADE ELEVER INOM SFI : Undervisningsmetoder, lättlästa texter och övrig resursanvändning för språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Kortutbildade vuxna och analfabeter har ofta upplevt många svårigheter. Pedagoger och elever på sfi har svårt för att kommunicera eftersom nyanlända elever knappt talar svenska eller kan läsa och skriva. LÄS MER
3. Designprinciper för analfabeter och okunniga teknikanvändare
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska HögskolaSammanfattning : Denna studies syfte är ta fram designprinciper för en matlagningsapplikation för analfabeter och teknikokunniga. Analfabetism är ett av de största problemen i Mozambique, 45% av den vuxna befolkningen kan inte läsa. Undersökningen utfördes i Maputo, Mozambiques huvudstad. LÄS MER
4. Digital Alfabetisering En studie om analfabeters språkinlärning med stöd av digitala verktyg
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : För att nyanlända vuxna ska kunna komma in i det svenska samhället finns det krav på olika kunskaper de ska uppnå. Genom att lära sig att använda digitala verktyg öppnas nya möjligheter till att involveras i sociala och kulturella sammanhang. LÄS MER
5. Digitala verktyg i SFI-undervisningen i A-kurs : En studie om användningen och betydelsen av digitala verktyg i vuxna elevers språkinlärning
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka digitala verktyg som används i SFI-undervisningen av vuxna elever utan skolbakgrund och hur dessa verktyg används, vilka förmågor eleverna övar samt vilken betydelse digitala verktyg har i dessa elevers språkinlärning. För att undersöka det har jag använt mig av en metodkombination av strukturerade observationer i två A-grupper samt semistrukturerade intervjuer med två undervisande lärare i dessa grupper. LÄS MER